Gdańska policja apeluje do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do przystanków komunikacji miejskiej. Jeżeli obiekt nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a wjeżdża na niego lub stoi na nim tramwaj, kierowcy nie wolno jechać tak długo, aż piesi opuszczą przystanek. Ten przepis złamała 29-latka, która na ulicy Oliwskiej w Gdańsku próbowała ominąć tramwaj.
20 czerwca 2022 roku przed godziną 21:00 policjanci zostali powiadomieni o wypadku drogowym, do którego doszło przy ulicy Oliwskiej. – Ze wstępnych ustaleń policjantów ruchu drogowego wynika, że kierująca toyotą 29-letnia mieszkanka Gdańska, jadąc prawym pasem ruchu ulicy Oliwskiej, na wysokości przystanku tramwajowego, podczas omijania tramwaju nie zastosowała się do obowiązku zatrzymania pojazdu, żeby zapewnić pieszym swobodne dojście do chodnika. Potrąciła wysiadającego z tramwaju mężczyznę, który został przewieziony do szpitala. Policjanci sprawdzili stan 29-latki alkomatem. Kobieta była trzeźwa. W związku z rażącym naruszeniem przepisów ruchu drogowego policjanci zatrzymali prawo jazdy kierującej toyotą – mówi podinspektor Magdalena Ciska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
29-latka dodatkowo odpowie za spowodowanie wypadku przed sądem. Zdarzenie nagrał monitoring tramwaju, a policja udostępniła film ku przestrodze.
Przypominamy, że zgodnie z art. 26 pkt 6 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek taki nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a wjeżdża na niego lub stoi na nim tramwaj, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
PIESI TEŻ MAJĄ OBOWIĄZKI
Należy pamiętać również o innych przepisach wpływających na bezpieczeństwo pieszych. Kierowca ma przede wszystkim obowiązek udzielić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu, a od 1 czerwca 2021 roku – również pieszemu wchodzącemu na to przejście. Zbliżając się do przejścia, kierujący pojazdem musi zachować szczególną ostrożność, a więc między innymi zredukować prędkość, tak, aby móc swobodnie się zatrzymać, nie narażając na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego. Jego obowiązkiem jest baczne obserwowanie całej okolicy, aby umożliwić bezpieczne skorzystanie z przejścia tym, którzy właśnie na nie wchodzą. Nie należy omijać ani wymijać samochodu kierowcy ustępującego pierwszeństwa pieszemu, złym pomysłem jest też rozpoczynanie w takiej sytuacji manewru wyprzedzania. Kierowca powinien kierować się zasadą ograniczonego zaufania wobec innych uczestników ruchu, zwłaszcza, jeśli widzi dziwne zachowanie pieszego czy innych kierujących w okolicach przejścia. Nie wolno też parkować w pobliżu przejść dla pieszych – to znacznie ogranicza widoczność i naraża pieszego, ponieważ uniemożliwia bezpieczne skorzystanie z przejścia.
Obowiązki nałożone na kierowców nie zwalniają pieszych z ich powinności. Zgodnie z przepisami pieszy może wejść na jezdnię w miejscu dozwolonym, po wcześniejszym upewnieniu się, że nie utrudni w ten sposób ruchu drogowego. Wchodząc na jezdnię i przekraczając ją, pieszy bezwzględnie musi zachować szczególną ostrożność. Powinien zwracać uwagę na sygnały dawane przez kierowców i na sygnalizację świetlną, a także obserwować innych uczestników ruchu. Jezdnię należy przekraczać pewnym i równomiernym krokiem, bez wykonywania gwałtownych ruchów, zwalniania ani zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby. Pieszy nie może przechodzić przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności, na przykład w pobliżu zakrętów czy wierzchołków wzniesień, poza wyznaczonymi przejściami dla pieszych. Nie wolno także przebiegać przez jezdnię, wchodzić bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd (również na przejściu) ani wychodzić na jezdnię, na przykład zza autobusu. Nowo wprowadzona regulacja dodatkowo zabrania pieszym, którzy wchodzą na jezdnię lub przekraczają ją (także na przejściu dla pieszych) korzystania między innymi ze smartfonów w sposób utrudniający obserwowanie sytuacji na jezdni czy przejściu dla pieszych.
Grzegorz Armatowski/MarWer