Spektakl „Odlot” autorstwa Zenona Fajfera w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Współczesnego w Szczecinie zdobył Grand Prix 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – poinformował Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Laureatów tegorocznej edycji OKmWPSW ogłoszono 1 lipca. Do finału zakwalifikowano 13 spektakli. „Po ich obejrzeniu jury w składzie: Judyta Berłowska, Jadwiga Majewska-Grabowska, Maciej Gorczyński (przewodniczący), Grzegorz Kondrasiuk i Tomasz Man postanowiło przyznać osiem nagród głównych i cztery wyróżnienia” – przekazał Instytut Teatralny.
– Podczas wyboru laureatów zwracaliśmy uwagę nie tylko na poszczególne składowe spektakli, ale także na to, czy sztuka zaprasza widzów do dialogu i jakie jest jej przesłanie. Chcielibyśmy również zauważyć, że poziom aktorski finałowej trzynastki był bardzo wysoki, co znalazło odbicie w naszym werdykcie – wyjaśnił przewodniczący jury.
LAUREACI KONKURSU
Grand Prix otrzymał spektakl „Odlot” w reżyserii Anny Augustynowicz ze szczecińskiego Teatru Współczesnego oparty na poemacie dramatycznym Fajfera. Nagrodę za dramaturgię i reżyserię spektaklu „Wszyscy jesteśmy dziwni” z Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi trafiła zaś do Anny Mazurek i Olgi Ciężkowskiej.
Jak zrelacjonował Instytut Teatralny, jury przyznało trzy indywidualne nagrody aktorskie. – Wśród nagrodzonych znaleźli się: Adam Ferency i Łukasz Lewandowski za role w spektaklu „Sztuka intonacji” autorstwa Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Anny Wieczur z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy oraz Elżbieta Zajko za rolę w spektaklu +Słabi+ autorstwa Magdaleny Drab w reżyserii Rafała Sabary z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi – poinformował.
Aktorska nagroda zespołowa powędrowała natomiast do zespołu aktorskiego grającego w spektaklu „Alte Hajm/Stary dom” autorstwa Michaela Rubenfelda i Marcina Wierzchowskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu.
Za koncepcję scenografii i lalek oraz rolę w spektaklu „Beton” autorstwa Moniki Milewskiej w reżyserii Michała Derlatki z Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku na konkursie doceniony został Wojciech Stachura.
Maja Pankiewicz i Katarzyna Tlałka otrzymały zaś nagrodę im. Jana Świderskiego, ufundowaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich, za role w „Bezmatku” Miry Marcinów w reżyserii Marcina Libera z Teatru Ludowego w Krakowie.
„Jury postanowiło także przyznać dwa wyróżnienia aktorskie: Nikoli Czernieckiej i Alicji Helfojer za role w spektaklu +POMIŁOŚĆ. Przeraźliwie kiczowate i banalne historie+ autorstwa Artura Pałygi w reżyserii Agaty Kucińskiej z Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu” – poinformował Instytut.
Wyróżnieni zostali też Dorota Abbe i Piotr Dąbrowski z Fundacji Na Marginesie w Poznaniu za koncepcję spektaklu i role w przedstawieniu „Tutaj, czyli gdzie? Rzecz o (nie)pamięci” autorstwa Mikołaja Grynberga w ich reżyserii.
Po raz ósmy swoje nagrody przyznała Komisja Artystyczna, w której w tym roku zasiedli: Katarzyna Lemańska, Wiktoria Tabak, Katarzyna Tokarska-Stangret, Agnieszka Wójtowicz, Paweł Kluszczyński, Andrzej Lis oraz Jacek Sieradzki w roli przewodniczącego.
– Komisja przyznała nagrodę za najlepszy dramat w Konkursie Magdalenie Drab za teksty „Słabi” i „Madagaskar”. Kolejna nagroda powędrowała do Katarzyny Matwiejczuk za teksty „Biruta i tajemnica rzeki” oraz „CELLineczka”. Nagrodzone zostały także Marta Stańczyk i Justyna Czarnota za tekst „Królestwa” – za czuły namysł nad tematem różnorodności w teatrze dla dzieci i za uwzględnienie odbiorców o różnej wrażliwości sensorycznej – poinformował Instytut.
Celem Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzacja polskiego dramatu współczesnego. Konkurs jest organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
PAP/raf