Most Stągiewny w Gdańsku uroczyście otwarty. Na razie poruszać się po nim mogą tylko piesi

(Fot. Radio Gdańsk/Aleksandra Trembicka)

W Gdańsku uroczyście oddano do użytku Most Stągiewny, który w październiku zeszłego roku został zamknięty ze względu na przebudowę. Od pierwszego września pojawi się możliwość przejazdu dla samochodów oraz przepłynięcia dla floty morskiej. Wtedy też otworzona zostanie nowo wybudowana marina.

Piesi mogą swobodnie poruszać się po moście już teraz. W celu świętowania sukcesu, jakim jest realizacja tego projektu, zorganizowano symboliczne przecięcie wstęgi oraz koncert instrumentów dętych.

HARMONOGRAM PODNOSZENIA MOSTU

Szczegóły dotyczące tego, kiedy most będzie otwierany, są dopiero ustalane. Zastępca prezydenta miasta, Piotr Grzelak, tłumaczy, że plan musi zostać zgrany z kładką na Ołowiance. Oba obiekty będzie obsługiwać ta sama załoga, która przemieszczać będzie się meleksami.

– Przez większość czasu będzie on przeznaczony dla pieszych. Będziemy rozmawiać z żeglarzami, most będzie otwierany wraz z zapotrzebowaniem. Przewidujemy, że na pewno rzadziej, niż kładka na Ołowiance. Wyznaczymy również stałe godziny otwarcia – mówi.

PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE

Most był przywieziony w trzech częściach. Do jego złożenia użyto jednego z największych dźwigów lądowych o udźwigu 500 ton. Wyglądem przypomina most Schwedlera, który łączył brzegi Motławy w latach 1883 – 1926. W obecnej konstrukcji wykorzystano istniejące przyczółki i dawną komorę maszynową. Inwestycja powstała w wyniku partnerstwa publiczno-prywatnego.

– Nasza budowa idzie zgodnie z planem, firmy nie zeszły z budowy, pomimo podwyżki cen materiałów. Mieliśmy pieniądze, żeby im dopłacić. Wszystkim życzę świętowania naszego sukcesu, jakim była realizacja Mostu Stągiewnego w tak krótkim czasie – mówił na scenie Wojciech Ciużyński z konsorcjum Granaria.

RÓWNOLEGLE POWSTAŁA MARINA

– Partnerstwo publiczno-prywatne pozwoliło realizować inwestycję, która przez dziesiątki lat w Gdańsku nie była możliwa. Znaleźliśmy partnera prywatnego, który podjął ryzyko inwestycyjne budowy na północnym cyplu Wyspy Spichrzów w części komercyjnej. Gdańsk na nowo otwiera się na wodę i potencjał wodny. Za mostem jest dostępna marina, to oznacza że kolejne miejsce będzie dostępne dla żaglówek, które dopływają do Gdańska – dodał Piotr Grzelak.

Most otwiera się całą szerokością w ciągu dwóch minut, tym samym umożliwiając w niedalekiej przyszłości jachtom przepłynięcie do nowo wybudowanej i gotowej już mariny, w której znajduje się 60 miejsc.

Aleksandra Trembicka/PAP/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj