Jej uczniowie tańczą na scenach całego świata. Prof. Irena Tarasiewicz świętowała 50-lecie pracy

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

W dniu swojego jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej i pedagogicznej prof. Irena Tarasiewicz odebrała nagrodę specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego w dziedzinie kultury.

Wyróżnienie wręczyła dawnej solistce Opery Bałtyckiej Beata Jaworowska, zastępca dyrektora departamentu Kultury w Urzędzie Marszałkowskim, a towarzyszyli jej: Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Opery Bałtyckiej, Wojciech Warszawski, kierownik baletu w tej instytucji, i Sławomir Gidel, dyrektor Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej.

– Jubileusz to zawsze okazja do podsumowań i podziękowań – mówiła wzruszona Irena Tarasiewicz.

(fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

WYMAGAJĄCY ZAWÓD TANCERZA

Wśród zebranych gości nie zabrakło uczniów i absolwentów jubilatki oraz kolegów pracujących z nią w gdańskiej „baletówce” i operze.

– Dziś mimo tak znaczącego dla mnie jubileuszu nie będzie tylko refleksyjnie, lecz przede wszystkim radośnie i wzruszająco. To dla mnie wielki zaszczyt, radość i honor stać tu przed państwem, oglądając mój ukochany balet, scenę i uczniów.Wielkim honorem jest też dla mnie możliwość podziękowania panu marszałkowi województwa za przyznane mi wyróżnienie i docenienie mojej pracy – dziękowała prof. Tarasiewicz.

– W gdańskiej operze, do której przyszłam, mając 22 lata, zatańczyłam swoje najlepsze spektakle: „Giselle”, „Jezioro Łabędzie” i „Gajane”, a także moją ukochaną partię Marii w „Fontannie Bakczysaraju”. Zawsze powtarzałam, że kto z miłością chodzi do pracy, nie pracuje, ale zarówno wy, tancerze, jak i ja, wiemy, jak wielkiego wysiłku wymaga zawód tancerza. Cieszę się i jestem dumna z tego, że w balecie Opery Bałtyckiej tańczy wielu moich wspaniałych uczniów. Wielu z nich występuje też na scenach całego świata – dodała jubilatka.

(fot. Radio Gdańsk)

Posłuchaj relacji Anny Rębas:

 

WYSTĄPILI DLA SWOJEJ MISTRZYNI

Wieczór uświetniły występy tancerzy z zespołu Opery Bałtyckiej, którzy przygotowali fragmenty baletów „Płomień Paryża” Borisa Asafiewa (tańczyli Mayu Takat i Gento Yoshimoto) i „Raymonda” Aleksandra Głazunowa (wystąpiła Rei Yamamoto), autorską choreografię Ruaidhriego Maguire „After/Before” do muzyki Szymona Brzóski (wykonanie: Danila Marzilli, Ruaidhri Maguire). Na scenę wyszli też uczniowie Szkoły Baletowej, którzy zaprezentowali fragmenty choreografii przygotowane przez pedagogów.

Prof. Tarasiewicz jest wychowanką śp. profesor Janiny Jarzynówny-Sobczak, której gdańska szkoła nosi dziś imię, a także absolwentką pedagogiki tańca na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Odbyła również dwuletni staż w Akademii Baletu Rosyjskiego imienia Agrippiny Waganowej w Petersburgu. W latach 1975-1993 była solistką Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

Od 1973 roku pracuje jako pedagog tańca klasycznego i repertuaru scenicznego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku. Opracowała dla Gdańskiej Szkoły Baletowej choreografie do spektakli „Chopiniana”, „Jezioro Łabędzie” (akt II) i „Giselle” (akt II). Była też realizatorem ogólnopolskiego projektu dla uczniów wszystkich szkół baletowych w Polsce „Chopiniana”. Wiele razy pełniła funkcję jurora Ogólnopolskich Konkursów Baletowych oraz Konkursu dla Młodych Tancerzy. Była też ekspertem oświaty Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Za znaczące osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i artystycznej została uhonorowana Złotym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Statuetką Terpsychory. Przez ponad pół wieku odnosiła znaczące dla Pomorza i polskiej sceny baletowej sukcesy. Jej uczniowie są dziś osobowościami polskiego baletu i solistami międzynarodowych zespołów, triumfują w Lozannie, Warnie i Brnie. Nazwisko prof. Tarasiewicz rozpoznają tancerze rozsiani po całym świecie.

Anna Rębas/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj