Miasto Gdańsk zaczyna nową kampanię edukacyjną pod nazwą „Żyj w obiegu”. Jej celem jest kształtowanie świadomych i odpowiedzialnych postaw mieszkańców w zakresie „cyrkularnych” rozwiązań, wspomagających ochronę środowiska. Tym razem miasto kładzie nacisk na rozwiązania wpisujące się w gospodarkę obiegu zamkniętego.
– Gdańsk od wielu lat prowadzi działania edukacyjne związane z ekologią i postawami proekologicznymi wśród mieszkańców miasta. Teraz priorytetem jest nabywanie kompetencji w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego. Rozpoczyna się długofalowa kampania pod hasłem „Żyj w obiegu”, która docelowo ma budować umiejętności społeczne w tym zakresie – mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Gospodarka obiegu zamkniętego to jeden z filarów planu Unii Europejskiej pod nazwą Europejski Zielony Ład. Priorytetowe łańcuchy wartości w ich koncepcji, ustalone przez Komisję Europejską, to: elektronika i technologie informacyjno-komunikacyjne, opakowania, tworzywa sztuczne, tekstylia, konstrukcje i budynki, żywność, woda i składniki odżywcze, biomasa i bioprodukty, baterie i pojazdy.
MIASTO CHCE PRZEJŚĆ NA WYŻSZY POZIOM
– Zależy nam, żeby w Gdańsku stopniowo przechodzić na wyższy poziom. Chcemy uczyć nawyków oraz działania w zgodzie z gospodarką obiegu zamkniętego. Chcemy tworzyć w naszym mieście kulturę współdzielenia i jak najlepszego wykorzystywania zasobów, nie tylko produktów czy odpadów, ale też wody, energii i zasobów naturalnych. Chodzi nam o to, żeby ograniczyć wpływ na środowisko, nie tylko w skali naszego miasta, metropolii, ale w skali globalnej, bo cały nowoczesny świat obrał kurs na obieg zamknięty – zaznaczył Jędrzej Sieliwończyk.
Projekt ma przyczynić się do odrodzenia w Gdańsku kultury naprawiania i współdzielenia oraz zwiększenia zainteresowania nabywaniem i korzystaniem z używanych przedmiotów. Kampania potrwa do końca 2023 roku.
Marta Włodarczyk/aKa