W czwartek, 28 września 2023 roku o godzinie 19:10 czasu statkowego fregata szkolna Uniwersytetu Morskiego w Gdyni przepłynęła równoleżnik ZERO. „Dar Młodzieży” upamiętnił w ten sposób 100-lecie pokonania równika przez pierwszy statek pod biało-czerwoną banderą – „Lwów”. Studenci znajdujący się na pokładzie odbyli z tej okazji swój „chrzest równikowy”.
Fregata szkolna UMG przekroczyła równik na długości geograficznej 35 stopni 38 minut, około 200 mil od wybrzeża Brazylii – kraju, do którego 100 lat temu płynął żaglowiec „Lwów” ze studentami Szkoły Morskiej w Tczewie.

(Fot. mat. pras./A. Dopke)
O WSPÓŁCZESNYM I HISTORYCZNYM REJSIE
29 maja 2023 roku „Dar Młodzieży” wypłynął w prawie półroczny rejs, podczas którego pokonał około 12 500 mil morskich. Fregata szkolna odwiedziła do tej pory porty między innymi w: Bremerhaven, Fredrikstad, Lerwick, Arendal, La Coruna, Lisbona i Cadiz. Statek uczestniczył w dwóch imprezach „The Tall Ships Races”, zajmując w obu przypadkach drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Aktualnie praktyki na statku odbywa prawie setka studentów Wydziału Nawigacyjnego UMG. Dowodzony przez komendanta Rafała Szymańskiego „Dar Młodzieży” płynął kursem zbliżonym do tego historycznego, sprzed 100 lat, kiedy to „Lwów”, żaglowiec Szkoły Morskiej w Tczewie, wypłynął w pierwszą transatlantycką podróż w historii biało-czerwonej bandery. Ideą rejsu było dotarcie do Brazylii, kraju licznej polskiej społeczności emigracyjnej. „Lwów” wyszedł z Gdańska 23 maja 1923 roku, 13 sierpnia przeciął równik, 7 września zacumował w Rio de Janeiro, a później zawinął jeszcze do portów w Santos i Paranagua. Rejs miał stanowić pierwszy pomost nad oceanem między odrodzoną Polską a Polonią w Brazylii. Statek i jego załoga spotkali się z entuzjastycznym i wzruszającym przyjęciem w emigracyjnych środowiskach.
LEGENDARNA PODRÓŻ WYBITNYCH UCZESTNIKÓW
Sama podróż przeszłą do legendy. Wystarczy wymienić niektórych uczestników tego rejsu: Antoni Garnuszewski – dyrektor Szkoły Morskiej w Tczewie, Tadeusz Ziółkowski – komendant „Lwowa” (później komandor Urzędu Pilotów w WM Gdańsku, działacz żeglarski, szef naszej żeglarskiej ekipy olimpijskiej w 1936 roku, zamordowany w Stutthofie), oficer nawigacyjny i kierownik nauk, kapitan żeglugi wielkiej Mamert Stankiewicz (słynny „Znaczy kapitan”, później dowodził polskimi transatlantykami, zginął na m/s „Piłsudski”), starszy oficer Konstanty Maciejewicz (późniejszy komendant „Lwowa” i „Daru Pomorza”), radiotelegrafista Alojzy Kwiatkowski (późniejszy komendant „Daru Pomorza” w czasie wojny), bosman Jan Kaleta, żaglomistrz Jan „Waju” Leszczyński. Wszyscy mocno zapisani w morskiej historii Polski. Podobnie jak uczniowie – później wybitni kapitanowie naszej floty – jak choćby Stanisław Kosko (ostatni przedwojenny dyrektor Państwowej Szkoły Morskiej, zginął we wrześniu 1939 roku), Tadeusz Meissner, Jan Ćwikliński (późniejsi kapitanowie między innymi „Batorego”) i wielu innych.
„Dar Młodzieży” po dotarciu na równik obrał kurs na Hortę, niewielki port na Azorach. Powrót „Białej Fregaty” do Gdyni zaplanowany jest na 11 listopada 2023 roku, w Święto Niepodległości.
O wyprawie „Daru Pomorza” w materiale dźwiękowym opowiedzieli kapitan żeglugi wielkiej Rafał Szymański – komendant Daru Młodzieży, Aleksander Laszka – Starszy Mechanik na Darze Młodzieży oraz studenci II roku Wydziału Nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Zobacz materiał wideo:
mat. pras./ol





