Zakończyły się testy systemu roweru metropolitalnego Mevo. Zgodnie z zapisami umowy, po zakończonych testach i spełnieniu warunków kontraktu przez operatora, system jest gotowy do startu – poinformowali przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) Patryk Gochniewski poinformował, że w czasie trwających trzy miesiące testów flota rowerów była stopniowo zwiększana.
– Zaczęło się od 100 rowerów, następnie było ich 250. Gdy hiszpański operator, firma City Bike Global, wywiązał się z podstawowych obowiązków, rozszerzono testy na pełną flotę czterech tysięcy rowerów. Operator przeszedł próbę pozytywnie. W związku z tym, jeszcze zanim zacznie się sezon zimowy, mieszkańcy 16 gmin metropolii będą mogli skorzystać z systemu – przekazał.
Jak podkreśla Patryk Gochniewski, pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. – Od grudnia w każdą kolejną zimę, zgodnie z zapisami umowy będzie ona zmniejszona o połowę. Zimą, tj. do końca lutego, do dyspozycji mieszkańców będzie 1550 elektrycznych jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów – tłumaczy.
109 TYS. TESTUJĄCYCH, 2 MLN KILOMETRÓW
W informacji wskazano, że w testach wzięło udział 109 tys. użytkowników, którzy przejechali łącznie ponad 2 mln kilometrów.
– Od 13 września 2023 r. mieszkańcy metropolii odbyli łącznie ponad 563 tys. podróży – 74 proc. z nich miało miejsce w tygodniu, 26 proc. w weekendy. Średni dzienny dystans podróży wyniósł 4 km, najwięcej podróży trwało od 5 do 10 minut oraz powyżej 20 minut – informuje rzecznik prasowy OMGGS.
– Warto przypomnieć, że w początkowej fazie testów, w słoneczne jesienne dni, trójmiejski rower Mevo był najczęściej wypożyczanym rowerem spośród wszystkich systemów w Europie. Podczas gdy średnia w europejskich miastach wynosi 5 do 6 wypożyczeń na rower, z jednego roweru na Pomorzu korzystano średnio aż 10 razy dziennie – dodaje.
W komunikacie podano, że miesięczny abonament za korzystanie z roweru Mevo będzie kosztował 29,99 zł, roczny – 259 zł, a 48-godzinny – 59 zł. Istnieje również możliwość wypożyczenia jednośladów na minuty. Wówczas użytkownicy zapłacą 15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym lub 30 gr za minutę jazdy na rowerze elektrycznym.
Ponadto wprowadzono limity czasowe na korzystanie z jednośladów. Są one uzależnione od wybranej opcji abonamentu oraz rodzaju wypożyczanego roweru. Po upływie czasu przysługującego w ramach danej taryfy, zaczną obowiązywać opłaty minutowe. Osoby korzystające z opcji bez abonamentu mogą korzystać z rowerów bez ograniczeń czasowych.
– Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. Pauza odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców. Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu – informuje Patryk Gochniewski.
W systemie roweru metropolitalnego na Pomorzu bierze udział 16 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck, Władysławowo, Kolbudy i Kosakowo.
PAP/jk