O jedną trzecią mniej zdarzeń drogowych oraz średnia prędkość niższa o 17 km/h. Władze Gdańska podsumowały efekty wprowadzonych dwa lata temu zmian na głównej drodze łączącej centrum miasta z Wrzeszczem.
Prędkość na alei Zwycięstwa została ograniczona z 70 do 50 km/h. – Statystyki niebezpiecznych zdarzeń pokazują, że to była słuszna decyzja – tłumaczy wiceprezydent Piotr Kryszewski. – Od 2019 do 2022 roku na alei Grunwaldzkiej nastąpił spadek liczby zdarzeń drogowych o 28 procent. Na alei Zwycięstwa – o 34 procent – wyjaśnił.
Miasto pokazało także, jak na przestrzeni lat poprawiło się bezpieczeństwo na wszystkich pozostałych drogach. Liczba ofiar wypadków zmalała z 33 w 2009 roku do ośmiu w minionym. W tym czasie liczba wypadków spadła o połowę.
– W tym czasie jednak liczba samochodów w Gdańsku wzrosła o 40 procent. Będziemy dążyli do zatrzymania tego trendu – podsumowała na spotkaniu z dziennikarzami prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Zamierzamy dalej stawiać na uspokajanie ruchu. Życie i zdrowie ludzkie jest dla nas najważniejsze – deklarują urzędnicy, którzy pochwalili się także otrzymanym za te działania wyróżnieniem od Europejskiej Karty BRD.
PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH W OLIWIE
Tymczasem wiadomo już, w jakiej kondycji są przejścia dla pieszych…
Szkolna trójka – to średnia ocenia dla takich miejsc w gdańskiej dzielnicy Oliwa. Wynika tak z zakończonego właśnie audytu w ponad 110 lokalizacjach.
Specjaliści oceniali ich widoczność, oznakowanie i dostępność. – Z zaleceń jest zdecydowanie realizacja poprawy dostępności, czyli budowa platform i płytek fakturowych. Poprawy w tym zakresie wymaga 89 procent przejść. Co czwarte potrzebuje korekty oznakowania. Co piąte – poprawy stanu nawierzchni. Taki sam odsetek korekty krawężnika – wymienia Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu w Gdańsku.
To pierwsze tak kompleksowe badania w mieście. Kolejne planowane są na przyszły rok.
Sebastian Kwiatkowski/ol