50 tysięcy złotych kary nałożono na „Solidarność” za baner „Zatrzymaj Zielony Ład”, który znajduje się na budynku siedziby związku. Przedstawiciele Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni są zdania, że baner narusza zasady uchwały krajobrazowej.
Na początku maja na budynku należącym do NSZZ „Solidarność” przy ul. Wały Piastowskie 1 wywieszono baner informujący o możliwości składania podpisów pod wnioskiem o referendum ogólnokrajowe w sprawie Zielonego Ładu. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w połowie maja skierował do „S” pismo nakazujące usunięcie banera bądź dostosowanie nośnika do zasad i warunków Uchwały Krajobrazowej Gdańska.
2,5 TYS. ZŁ DZIENNIE
– Ponieważ odpowiedzialni za umieszczenie banera nie dostosowali się do wytycznych, zostało wszczęte postępowanie administracyjne w celu wymierzenia kary. Dla przykładu, kara za umieszczenie nośnika reklamowego o powierzchni metra kwadratowego, niezgodnego z uchwałą krajobrazową, wynosi 158 zł za każdy dzień – wyjaśnia Patryk Rosiński z GZDiZ.
Opłata naliczana jest od 23 maja i jej wysokość rośnie z dnia na dzień. W tym wypadku, biorąc pod uwagę powierzchnię banera, grzywna rośnie o prawie 2,5 tysiąca złotych dziennie.
NSZZ „Solidarność” uważa, że kara jest próbą cenzurowania działalności związku. – Wezwanie do usunięcia banera, który uznano za tablicę reklamową, odbierać można jako próbę cenzurowania działalności informacyjnej, popularyzującej tak ważne wydarzenia jak inicjatywa referendalna dotycząca sprzeciwu przeciwko Zielonemu Ładowi – skomentował na internetowej stronie „Solidarności” radca prawny Komisji Krajowej NSZZ „S” Michał Kozicki.
TO NIE PIERWSZA TEGO RODZAJU KARA
Związek przypomniał, że trzy lata temu, po wejściu w życie uchwały krajobrazowej, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nałożył karę w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych za dwa banery zawieszone przy okazji upamiętnienia 40-lecia powstania NSZZ „Solidarność”. „S” odwołała się wówczas do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które stwierdziło, że kara została nałożona niesłusznie. SKO powołało się na jeden z artykułów Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który stanowi, że przepisów dotyczących reklam nie stosuje się do upowszechnienia informacji „trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia”.
Oskar Bąk/raf