Animal Helper, czyli tzw. numer „112 dla zwierząt”, swoje działanie zaczął na Pomorzu, w Gdańsku. Dziś swoim zasięgiem obejmuje już osiem województw, a w planach są kolejne. Po niemal jedenastu miesiącach do aplikacji wpłynęło ponad 8 tys. zgłoszeń.
Animal Helper to numer alarmowy „dla zwierząt”. Za pośrednictwem aplikacji lub przeznaczonej do tego celu infolinii możemy zgłosić np. wypadki z udziałem zwierzęcia oraz sygnały dotyczące innych niepokojących zdarzeń.
CZEGO DOTYCZĄ ZGŁOSZENIA?
Pomysłodawca projektu Paweł Gebert przyznaje, że trafiają się różne zgłoszenia i dotyczą one nie tylko psów i kotów.
– 35 procent zgłoszeń dotyczy znęcania się nad zwierzętami, czyli tutaj już mówimy o przypadkach podejrzenia popełnienia przestępstw. W okresie wiosenno-letnim mieliśmy bardzo dużo zgłoszeń dotyczących ptaków, podlotów, które wypadły z gniazd. Mamy też dużo zgłoszeń w sprawie zwierząt domowych, najczęściej pozbawionych dostępu do cienia, do wody – tłumaczy.
„NAJGORSZA JEST NIEMOC”
Operatorka numeru Magda Kowalik przyznaje, że najgorsze w jej pracy jest pojawiające się niekiedy poczucie bezradności.
– Bywa tak, że nie możemy nic zrobić. Próbujemy skontaktować się z przeróżnymi służbami lub instytucjami, które są odpowiedzialne i zobligowane do pomocy zwierzętom, ale jest to na przykład późna pora lub weekend i nie mogą pomóc, a wiemy, że zwierzę leży w tym momencie gdzieś tam na ulicy i kona – mówi.
Animal Helper ma w planach swoim zasięgiem objąć cały kraj.
Oskar Bąk/aKa