Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej z unijnym dofinansowaniem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otrzymaniu unijnego wsparcia o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł na budowę drogi ekspresowej S7. Chodzi o odcinki Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. Pieniądze pochodzą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
GDDKiA informuje, że planowany całkowity koszt realizacji odcinka drogi ekspresowej S7, który obejmuje Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej, wynosi blisko 2,9 mld zł. Dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł.
CO ZOSTANIE ZBUDOWANE?
Ma powstać dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ponad 32 km, a także ponad 6-kilometrowa obwodnica Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7, Południową obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6. Tym samym stworzy zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej już obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom łatwiejszy dojazd do centralnej i południowej części kraju.
PLAN REALIZACJI TRASY
Realizację trasy podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. Obecnie na obu zadaniach prowadzone są różnego rodzaju prace, a na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. Od października br. obowiązuje zmieniona organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie trwają prace w środku samego węzła, m.in. przy budowie docelowych łącznic oraz przy obiektach inżynierskich. Dodatkowo sfrezowana i wymieniona będzie nawierzchnia pod wiaduktem w ciągu S6.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
- Chwaszczyno – Żukowo: 90 proc.,
- Żukowo – Gdańsk Południe: 65 proc.
CZTERY WĘZŁY DROGOWE
W ramach inwestycji mają zostać wybudowane cztery węzły drogowe: Miszewo, Żukowo, Lublewo i Gdańsk Południe (przebudowa istniejącego węzła) oraz dobudowane fragmenty łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Do tego powstać mają dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP Widlino w obu kierunkach), obwód utrzymania drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Zbudowane zostaną także drogi do obsługi terenów przyległych.
Jak wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA, konieczne jest dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Dlatego zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją. Całość zadania uzupełni budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.
TRÓJMIASTO, WARSZAWA, KRAKÓW
Droga ekspresowa S7 ma połączyć trzy główne ośrodki miejskie w Polsce: Trójmiasto, Warszawę i Kraków, ułatwiając także dojazd m.in. do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w naszym kraju. Droga ekspresowa S7 to także część europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami i ma istotne znaczenie dla komunikacji tych państw Europy Środkowej. Na południe od Polski biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu.
FENIKS NA POLSKICH DROGACH
Umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, GDDKiA podpisała wcześniej m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
oprac. puch