Psycholog: Wakacje to czas na regenerację psychiczną dziecka. Wrzesień i powrót do szkoły będzie trudny

Adam Mankowski

Najbliższe dwa miesiące to dobry czas, by dzieci zregenerowały siły po miesiącach nauki hybrydowej i zdalnej. Nie jestem jednak pewien, czy wystarczy go, by przygotować się na to, co czeka młodzież i dzieci po powrocie do szkoły we wrześniu. Jesień będzie dla nich trudna – mówił w Radiu Gdańsk psycholog i mentor Adam Mańkowski, założyciel gdańskiej szkoły Mental Arts. – Wiele zależy od organizacji tego co się będzie działo w wakacje. Warto jeśli dziecko zostaje w domu a rodzic chodzi do pracy, tak zorganizować czas, by móc wspólnie go spędzać po południu – mówił w rozmowie z Joanną Matuszewską.

– Dzieci regenerują się psychicznie na łonie natury, poprzez sport i rozmaite aktywności. Ważne jest, żeby ich plan dnia był zapełniony rozmaitymi aktywnościami, a nie tylko np. siedzeniem przed komputerem. Istotne jest też, by nie zlewały się im dni – poniedziałek z piątkiem, powinny chodzić spać o przyzwoitej porze i nie wstawać w południe. 

Zdaniem psychologa tradycyjna szkoła może nie być gotowa na problemy dzieci po powrocie z wakacji. – To mogą być deficyty poczucia bezpieczeństwa, przynależności, kontaktu z rówieśnikami. Także konieczność regularnego wstawania i realizowania programu edukacyjnego. Te mechanizmy teraz jeszcze trzymają dzieci w ryzach, ale „puszczą” w okolicach jesieni. Po pierwsze skończą się wakacje, pogoda się pogorszy, pojawi się widmo zbliżającej się szkoły plus ten element konfrontacji z rówieśnikami, budowania relacji i odnalezienia się w grupie – mówił Adam Mańkowski. Dodawał, że większości szkół jest zbyt mała liczba psychologów i pedagogów, mogących indywidualnie wesprzeć wszystkie dzieci.  

Fot. Archiwum prywatne

Zdaniem Adama Mańkowskiego, pierwsze 2-3 tygodnie września powinny w szkole zostać wykorzystane na przyjrzenie się sytuacji i stanowi emocjonalnemu, psychicznemu dzieci. – To powinno być główne zadanie, którego jedynie częścią powinna być nauka. – Trzeba będzie zaopiekować się uczuciami, stanem emocjonalnym, elementami społecznymi. To będzie wielkie wyzwanie dla kadry pedagogicznej- tłumaczył psycholog. 
Adam Mańkowski, założyciel i współwłaściciel Mental Arts, przestrzeni edukacyjnej- Szkoły Podstawowej i Liceum. Psycholog, terapeuta pedagogiczny, przedsiębiorca, job-coach, tutor, konsultant edukacyjny i biznesowy. Od 11 lat związany z edukacją alternatywną i różnego rodzaju indywidualnymi formami wsparcia psychologicznego. Trener-praktyk, uwielbia pracę warsztatową, rocznie prowadzi setki godzin szkoleń, kursów i zajęć związanych m.in. z przedsiębiorczością i umiejętnościami miękkimi. Założyciel i właściciel firmy psychologicznej, diagnostycznej i szkoleniowej Monitorowania Rozwoju Grupy Adama Mańkowskiego. W wolnym czasie czyta, pisze, je, ćwiczy, znowu je i nadrabia youtube’owe zaległości. Wychodzi z założenia, że chcieć to móc a praktyka czyni mistrza.

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj