„Osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej sprawności ruchowej prosimy o korzystanie z najbliższych przystanków SKM” – można przeczytać na tablicach informacyjnych umieszczonych na dworcu w Gdańsku Głównym. Jest to związane z kolejnym etapem remontu. Czy nie dało się tego uniknąć i czy osoby niepełnosprawne są informowane, że będą miały problemy, zanim wsiądą do pociągu na innej stacji? Słuchacz Radia Gdańsk poinformował nas o sytuacji na dworcu w Gdańsku. Jak mówi, jego uwagę przykuły tablice informujące, że osoby niepełnosprawne powinny wsiadać i wysiadać na wcześniejszych przystankach.
„PROSIMY O KORZYSTANIE Z NAJBLIŻSZYCH PRZYSTANKÓW SKM”
„Szanowni Państwo, ze względu na tymczasowe zamknięcie fragmentu przejścia pod torami w okresie 01.01 – 31.03 2018, osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej sprawności ruchowej prosimy o korzystanie z najbliższych przystanków SKM: Gdańsk Śródmieście lub Gdańsk Politechnika wyposażonych w urządzenia wspomagające poruszanie się. Przepraszamy za utrudnienia i prosimy o wyrozumiałość”.
Na tablicy zamieszczone są także numery telefonów do ochrony dworca oraz Straży Ochrony Kolei. Jak wynika z informacji zamieszczonej na tablicy, służby te to „Asysta dla osób niepełnosprawnych na stacji Gdańsk Główny”.
Nasz dziennikarz postanowił postawić się w roli osoby niepełnosprawnej, która wysiadła z pociągu SKM lub chce dostać się na peron i właśnie przeczytała powyższe informacje.
POMOCNA DŁOŃ STRAŻNIKÓW?
Dzwoniąc pod pierwszy numer, usłyszymy komunikat generowany syntezatorem mowy, który informuje nas, że rozmowa jest nagrywana, a następnie proponuje wybranie kolejnych numerów: 1 – problemy techniczne, 2 – zaświadczenia, 3 – obsługa kadrowo-płacowa, 4 – obsługa finansowo-księgowa, 5 – złożenie reklamacji. Oczekiwanie na połączenie z konsultantem przedłuża się. Odpuszczamy.
Drugi numer to numer alarmowy warszawskiej centrali Straży Ochrony Kolei. Podajemy się za wnuka chcącego pomóc poruszającej się na wózku babci, która ma przyjechać do Gdańska z Sopotu. Zostajemy przekierowani do jednostki Ochrony Kolei w Gdańsku. Na wieść o tym, że babcia będzie poruszała się pociągiem SKM, strażnik podaje nr do Straży Ochrony Pociągów SKM znajdującej się w Gdyni, by ci skierowali na dworzec patrol.
– Ja mam patrol na dworcu w Gdańsku Głównym – mówi strażnik. – Dworzec jest w przebudowie, jest mały kocioł. Jeśli pan powie, o której babcia przyjeżdża, to patrol jej pomoże, prosiłbym jednak o wcześniejszy telefon.
Strażnik podje bezpośredni nr do gdańskiej jednostki i komórkowy do siebie, ma jednak prośbę, żeby zadzwonić… godzinę wcześniej. A co, gdybyśmy właśnie teraz wysiedli z pociągu dalekobieżnego lub chcieli przejść z dworca w kierunku City Forum Gdańsk?
SKM ODSYŁA DO PKP PLK
– Informację o prowadzonej przez PKP PLK modernizacji stacji Gdańsk Główny i związanymi z tymi utrudnieniami dla pasażerów spółka SKM w Trójmieście przekazała wszystkimi dostępnymi nam kanałami komunikacji. To przede wszystkim strona internetowa naszej firmy oraz profil na Facebooku. Informację o wyłączonych windach przekazaliśmy także do kas SKM. Jeżeli kasjer zobaczy osobę niepełnosprawną, a w szczególności poruszającą się na wózku, powinien ją poinformować, że windy na stacji Gdańsk Główny są nieczynne. Winda prowadząca z naszego peronu jest czynna i można nią zjechać do tunelu. Za modernizację dworca odpowiada PKP PLK i to ta firma odpowiada za organizację ruchu pasażerskiego na terenie stacji – mówi Tomasz Złotoś – rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
JEST ODPOWIEDŹ PKP PLK
Zapytaliśmy przedstawicieli PKP, odpowiedzialnych za obsługę dworca w Gdańsku oraz kolei SKM, co ma zrobić niepełnosprawny, który jednak musi wysiąść w Gdańsku Głównym i czy można było na czas remontu zapewnić inne rozwiązania.
– Na stacji Gdańsk Główny prowadzimy remont peronów. Docelowo powstaną tu windy i schody ruchome. Są wywieszone informacje, jak w tym czasie można dojść do peronów. Wcześniej informowaliśmy też, jak wygląda komunikacja na dworcu w czasie przebudowy. Osoby niepełnosprawne mogą korzystać ze stacji Gdańsk Śródmieście lub Gdańsk Politechnika. W gablotach są też wywieszone numery telefonów, pod które można zadzwonić i zgłosić obsłudze dworca chęć wejścia do pociągu na stacji Gdańsk Główny. W takim wypadku pracownicy wspólnie z ochroniarzami pomagają takiej osobie. Sprawdzimy jeszcze raz, jak działają te numery. Wcześniej nie mieliśmy informacji, żeby działały niepoprawnie. Nie było też problemów z zapewnieniem pomocy osobom niepełnosprawnym. Proszę pamiętać, że po remoncie sytuacja zmieni się diametralnie – tłumaczy Karol Jakubowski z Polskich Linii Kolejowych.
puch