Nowy terminal pasażerski, szybsza obsługa statków i zachowanie konkurencyjności. Blisko 250 milionów na trójmiejskie porty

To był ważny dzień dla portów w Gdańsku i Gdyni. W Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano w poniedziałek dwie umowy, dzięki którym w obu portach zainwestowane zostanie blisko 250 milionów złotych.

Dzięki jednej z tych umów promy pasażerskie z Gdyni będą pływać być może do Sztokholmu i Kłajpedy, możliwe są też Turku lub Helsinki. Będzie to możliwe, ponieważ dofinansowanie w wysokości 117 mln zł pozwoli na budowę nowego terminala pasażerskiego. A nowy terminal to nowi przewoźnicy i nowe trasy.

NOWE KIERUNKI?

– Operator, z którym obecnie współpracujemy już obiecał, że po uruchomieniu nowego terminala wprowadzi nowe statki. Będziemy też poszukiwać kolejnych operatorów, zresztą już teraz toczą się dyskusje na ten temat. Chcemy, aby efektem tych rozmów były nowe połączenia z krajami skandynawskimi. Myślimy o okolicach Sztokholmu, chcemy odświeżyć też połączenia z Finlandią. Liczę też na nowe kierunki, np. do Kłajpedy – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia.

Cała inwestycja pochłonie 222 mln zł. Brakujące środki zapewni Zarząd Portu Morskiego Gdynia. Pieniądze pozwolą nie tylko na budowę nowego terminalu, ale również m.in. na przebudowę dróg dojazdowych do terminalu, który znajdzie się na nabrzeżach Fińskim i Polskim, a więc w pobliżu Muzeum Emigracji. Koniec budowy planowany jest na 2021 rok.

SZYBCIEJ I BEZPIECZNIEJ

Dofinansowanie w wysokości 132 mln zł trafi także do Urzędu Morskiego w Gdyni. Pieniądze pozwolą na wykonanie robót w Porcie Gdańsk. Mowa m.in. o budowie toru wodnego wraz z obrotnicą na Martwej Wiśle oraz przebudowie i remoncie nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej Wiśle. W planach jest także przebudowa i remont części nabrzeża Motławy, także w okolicach Polskiego Haka.

– Wszystkie te prace mają sprawić, że obsługa statków w gdańskim porcie będzie szybsza i bezpieczniejsza. Zresztą przy ponad 400-metrowych statkach musimy być konkurencyjni dla portów rejonu Morza Bałtyckiego, ale nie tylko, bo już teraz jako konkurencję postrzegają nas porty z Morza Północnego – mówi dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Inwestycje w gdańskim porcie mają zakończyć się w 2020 roku.

 

Sylwester Pięta/mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj