To będzie jedna z największych inwestycji w Porcie Centralnym w Gdańsku. Wizje znacząco różnią się od siebie

Krok po kroku zbliża się jedna z największych inwestycji w historii gdańskiego portu. W czwartek zaprezentowano wstępne koncepcje Portu Centralnego.

Zespół z firmy Projmors pod kierownictwem Krzysztofa Postoła pokazał jak mogłyby wyglądać wybudowane na morzu nowe baseny, nabrzeża i falochrony. Różne wizje opracowano w oparciu o przewidywania na temat tego, czego port będzie potrzebował za 20, 30 lub 40 lat.

TERMINALE

– W efekcie powstały terminale, których liczba i wielkość jest oparta o tego typu prognozy. Trzeba jednak powiedzieć, że jedną z istotnych trudności jest właśnie oszacowanie potrzeb portu w tak dalekiej perspektywie. Nie ma na ten temat wielu badań czy opracowań – mówi Krzysztof Postoła.

Zaprezentowane wizje znacząco różnią się od siebie. Niektóre są futurystyczne, jak np. ta, która swym wyglądem przypomina nieco słynną palmę w Dubaju. Jeśli inwestorzy zdecydowaliby się na realizację właśnie jej, Port Centralny miałby półokrągły kształt, a nabrzeża i falochrony otaczałyby baseny w każdym przypadku z trzech stron. Inne mają bardziej tradycyjny układ z basenami, które od otwartego morza oddziela jedynie falochron, jak ma to miejsce np. w DCT Gdańsk.

– Układ z półokrągłym falochronem to dość futurystyczna koncepcja, która teoretycznie mogłaby powstać, ale po analizie wad i zalet widzimy, że nie jest ona optymalna pod względem komunikacyjnym. Po to właśnie tworzyliśmy różne koncepcje, aby znaleźć wszystkie możliwe plusy i minusy różnych rozwiązań – mówi Krzysztof Postoła.

GOTOWY W 2027?

Port Centralny ma być gotowy około 2027 roku. Jego budowa jest konieczna w związku z rosnącymi przeładunkami w gdańskim porcie.

– Do dalszego, dynamicznego rozwoju potrzebujemy Portu Centralnego. W obecnym kształcie mamy swoje ograniczenia związane choćby z dostępnością terenów wzdłuż nabrzeża portowego. Również terminale w Porcie Północnym są w zasadzie całkowicie zagospodarowane. A więc w związku z naszymi planami podwojenia przeładunków, do 100 milionów ton rocznie, potrzebujemy nowej głębokowodnej, nowoczesnej, wydajnej infrastruktury – mówi Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.

Ostateczna koncepcja Portu Centralnego zostanie wybrana wiosną.

Sylwester Pięta/mar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj