Władze Gdańska chcą podwyżek cen biletów w komunikacji miejskiej. 2 lutego urzędnicy ogłosili, że wobec rosnących kosztów energii i paliw nie są w stanie utrzymać cen obowiązujących od wiosny 2020 roku. Podobne działanie zapowiedziały władze Gdyni.
– O 37 proc. podrożał prąd elektryczny, o 22 proc. paliwo do autobusów, o prawie 11 proc. pensje prowadzących pojazdy. Prosimy mieszkańców, żeby bardziej dołożyli się do komunikacji miejskiej w taki sposób, że bilety okresowe zostaną podwyższone o poziom inflacji, około 10 proc. Podwyżka cen biletów jednorazowych będzie większa – mówi wiceprezydent Piotr Borawski.
„Większa podwyżka” oznacza wzrost o 26 proc. Jak dotąd bilet jednoprzejazdowy kosztował 3,80 zł. Teraz zastąpi go bilet 75- minutowy za 4,80 zł. Z kolei bilet miesięczny zdrożeje z 99 do 109 zł.
(Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)
Urzędnicy dodają, że około 120-milionowe dochody ze sprzedaży biletów pokrywają obecnie jedną czwartą kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Piotr Borawski tłumaczy, że władze Gdańska chcą utrzymać jakość tej komunikacji, a alternatywą dla podwyżek są ograniczenia w częstotliwości kursowania i siatce połączeń.
„KROK W ZŁYM KIERUNKU”
Andrzej Skiba, gdański radny z Prawa i Sprawiedliwości, wyraża jednak zaniepokojenie skalą podwyżki. – To zdecydowanie krok w złym kierunku. Chcemy zauważyć, że obecne władze Gdańska prowadzą bardzo chaotyczną politykę, jeśli chodzi o ruch samochodowy i komunikację miejską. Nie może być tak, że z jednej strony przez strefy płatnego parkowania i ograniczenia prędkości zniechęca się kierowców do korzystania z samochodów, a z drugiej strony jako alternatywę oferuje się coraz droższy transport publiczny – wskazuje.
W ubiegłym roku z gdańskiej komunikacji miejskiej skorzystały 123 miliony pasażerów. W 2019 roku było ich 177 milionów.
W ocenie władz miasta podwyżki przyniosą rocznie dodatkowych 15 milionów złotych. Zmiany miałyby wejść w życie 1 czerwca. W marcu mają o nich rozmawiać radni miasta, a niebawem na ich temat będzie debatować Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Głosowane będą uchwały rekomendujące podwyżki także dla innych samorządów, w tym Gdyni i Wejherowa.
DUŻE ZMIANY W GDYNI
W Gdyni osoby jeżdżące komunikacją miejską powinny spodziewać się zmian dotyczących przede wszystkim biletów jednorazowych – będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut. Zniknie zatem dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne. Oznacza to, że pasażerowie będą mogli pokonać „na jednym bilecie” dłuższą trasę. Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały 4,80 zł na linie zwykłe i nocne oraz 5 zł w przypadku linii zwykłych, nocnych i pospiesznych. Proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego) wyniesie z kolei 18 zł.
Bilety okresowe będą obowiązywały we wszystkie dni tygodnia, a nie – jak do tej pory – tylko w dni robocze. Jednak zmienią się również ich ceny. Bilety miesięczne imienne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą kosztowały w normalnej taryfie 94 zł, a te na okaziciela – 110 zł. W przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne koszt biletu imiennego wyniesie 106 zł, a biletu na okaziciela – 124 zł.
Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł w przypadku biletu imiennego lub 86 zł w przypadku biletu na okaziciela. Za możliwość jeżdżenia w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi zapłacimy 96 zł (bilet imienny) lub 112 zł (bilet na okaziciela). Za jazdę w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia trzeba będzie zapłacić natomiast 116 zł za bilet imienny lub 130 zł za bilet na okaziciela.
Zmiany obejmą również bilety metropolitalne umożliwiające przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo. Za zwykły bilet jednoprzejazdowy trzeba będzie zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne) za wersję na telefon oraz 5 zł lub 5,20 zł za wersję papierową. Koszt biletów 75-minutowych wyniesie pięć złotych (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne) lub sześć złotych (linie zwykłe, pospieszne i nocne). Dobowe będą kosztowały odpowiednio: 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów. Z kolei koszt biletów 72-godzinnych wyniesie 40 zł za bilet komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł. Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.
W POŁOWIE PRZYSZŁEGO ROKU NA ULICE GDAŃSKA WYJADĄ NOWE ELEKTRYCZNE AUTOBUSY
Tymczasem Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły dziś przetarg na zakup 18 elektrycznych autobusów. Jedno naładowanie ma wystarczyć pojazdom do całodniowego kursowania. Urzędnicy chcą, żeby autobusy wyjechały na drogi w połowie przyszłego roku.
Posłuchaj materiału dziennikarza Radia Gdańsk:
Sebastian Kwiatkowski/MarWer