W programie „Nie tylko Metropolia” tym razem o problematyce, która dotyczy większości mieszkańców Pomorza. Chodzi bowiem o naszą mobilność. O drogach i drogowych inwestycjach Sebastian Kwiatkowski rozmawiał z tymi, którzy za te trasy odpowiadają.
Pierwszym gościem audycji był Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA w Gdańsku, który opowiadał o znajdującej się właśnie w budowie drodze ekspresowej S6, czyli Trasie Kaszubskiej.
– O ile drogi S7 mamy w tej chwili przeszło 50 kilometrów, razem z Południową Obwodnicą Gdańska aż po Elbląg, tak w przypadku S6 będzie tych kilometrów zdecydowanie więcej. Już w tym roku w budowie mamy około 41 kilometrów – między Bożym Polem, Luzinem, Szemudem, Chwaszczynem i Gdynią, natomiast po ogłoszeniu ostatniego przetargu mamy siedem odcinków o łącznej długości 104 kilometrów. Więc ta sieć dróg ekspresowych będzie nam teraz gwałtownie przyrastała – powiedział Piotr Michalski.
O stanie pomorskich dróg opowiadał Grzegorz Stachowiak, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich.
– Żeby naprawić czy polepszyć stan dróg wojewódzkich, Zarząd Dróg Wojewódzkich podzielił pomysł ich naprawy na dwa sposoby: przebudowę przy udziale środków unijnych i tzw. technologię dużej łaty, czyli remont dróg wojewódzkich, gdzie nakłady są rzędu 600-700 tysięcy złotych na kilometr, ale dzięki temu udało się wyremontować w tym roku 130 kilometrów dróg. Tzw. duża łata może wygląda na pierwszy rzut oka na „powierzchowny lifting”, ale to jest proces przemyślany. To są dwie nowe warstwy bitumiczne, ze siatką wzmacniającą, nowymi poboczami, które poprawiają żywotność jak i nośność tej drogi – zauważył Grzegorz Stachowiak.
Droga Czerwona to z kolei inwestycja, o której opowiadał Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– To planowana kluczowa trasa, która będzie biegła od dużego ronda w Chyloni na wprost i zakręcała w prawo w stronę Estakady Kwiatkowskiego. Tam będzie duży węzeł integracyjny, który pozwoli rozjeżdżać się ciężarówkom na drogę krajową nr 6, a mieszkańcom do swoich domów. I dalej będzie biegła do poszczególnych terminali portowych, w tym również do portu zewnętrznego przez poszerzoną ul. Janka Wiśniewskiego i ul Polską. Częściowo droga będzie przebiegała przez tereny zupełnie niezagospodarowane, a częściowo przez drogi, które już istnieją, ale zostaną przebudowane, W wielu wypadkach będą poszerzone o jeden dodatkowy pas ruchu – wyjaśnił Maciej Krzesiński.
fot. Wikimedia Commons/Miro gdynia