W piątek z nowego publicznego terminala w Porcie Gdynia po raz pierwszy wyruszył w rejs prom do Szwecji.
Kazimierz Koralewski, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., podkreśla, że budowa rozpoczynającego działalność terminala stanowiła największą inwestycję realizowaną w gdyńskim porcie od prawie 50 lat.
– Nowy Publiczny Terminal Promowy stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich, jednocześnie zwiększając zdolności przeładunkowe portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych. Po miesiącach testów i przygotowań spełniamy najwyższe standardy bezpieczeństwa w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki temu Port Gdynia jest konkurencyjny w regionie Morza Bałtyckiego i poprzez planowane inwestycje wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku – powiedział Koralewski.
TRASĘ BĘDĄ MOGŁY OBSŁUGIWAĆ WIĘKSZE PROMY
Prom Stena Spirit, który zainaugurował działalność terminala, należy do operatora Stena Line, który wprowadza dwa promy ro-pax klasy E-Flexer na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego. Dwie nowe jednostki rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą jednymi z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze.
– Przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala nam na wprowadzenie znacznie większych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie jednostek o długości nawet 240 metrów – jak statki klasy E-Flexer. Pierwszy z nich, Stena Estelle, rozpocznie kursowanie z Gdyni już tego lata – wskazuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.
NOWOCZESNE I EKOLOGICZNE ROZWIĄZANIA
Miejsce nowego terminala sprzyja rozwojowi sektora frachtowego. Lokalizacja bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego ma znacznie ułatwić manewrowanie dużych promów. Zapowiadane jest również skrócenie czasu związanego z zawinięciem statku do portu, liczonego od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki. Łączny czas manewrów ma nie przekraczać 120 minut. Nowy terminal ma umożliwić też wdrożenie nowoczesnych rozwiązań Stena Line usprawniających operacje portowe, jak inteligentne bramy Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep. Ekologię ma z kolei poprawić zasilanie statków z lądu, w czasie postoju, skutkujące całkowitą redukcją spalin.
Wartość inwestycji przekracza 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 116,8 mln zł.
mat.pras./MarWer