Blisko połowa pracodawców planuje przyznać pracownikom premie świąteczne. Żadnych działań z okazji świąt nie przewiduje natomiast 14 proc. firm – wynika z najnowszego badania. W porównaniu z 2021 r. wzrośnie wartość benefitów świątecznych w przeliczeniu na pracownika.
Według sondażu przeprowadzonego w październiku i listopadzie przez Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Gfk przyznawanie premii świątecznych planuje 45 proc. przedsiębiorców (wzrost o 1 pkt proc. w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem). Niemal równie popularne jest organizowanie spotkań wigilijnych w miejscu pracy (43 proc., tyle samo, co przed rokiem). 32 proc. firm zamierza przekazać zatrudnionym bony podarunkowe. 23 proc. chce dać pracownikom i ich rodzinom gwiazdkowe upominki. W podsumowaniu badania wskazano, że ten odsetek jest mniejszy niż w zeszłym roku, gdy wynosił 29 proc. 18 proc. pracodawców zadeklarowało, że przy okazji świąt stworzy pracownikom możliwość zaangażowania się w akcje charytatywne, takie jak zbiórki darów rzeczowych, pieniędzy bądź wolontariat. 14 proc. ankietowanych przedsiębiorców nie planuje w tym roku żadnych specjalnych działań z okazji świąt (wzrost o 1 pkt proc.).
SPOTKANIA INTEGRACYJNE< JEDNORAZOWE PREMIE
– Wyraźnie widać, że pracodawcy wrócili do spotkań integracyjnych w zespołach, których zaniechali w okresie pandemii – skomentował wyniki sondażu ekspert rynku pracy Randstad Polska Mateusz Żydek. – Część firm, nawet jeśli nie może sobie pozwolić na podniesienie wynagrodzeń na stałe, stara się docenić zaangażowanie pracowników choćby jednorazową świąteczną premią. Stąd bonusy finansowe i bony towarowe wciąż należą do najważniejszych inicjatyw – dodał.
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrośnie wartość przyznawanych benefitów świątecznych w przeliczeniu na jednego pracownika. W 2021 r. pracodawcy najczęściej wskazywali przedział kwot między 100 a 300 zł, natomiast w tym roku firmy najczęściej są skłonne przeznaczyć na świąteczne bonusy między 300 a 500 zł. Takie deklaracje składa 34 proc. badanych (o 8 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Jak zaznaczono, jest to wyraźny powrót do poziomu sprzed dwu lat. Co piąty respondent chce przeznaczyć w przeliczeniu na jednego pracownika kwotę powyżej 500 zł. Najniższy w historii badania jest odsetek przedsiębiorstw, które deklarują przeznaczenie na jedną osobę od 50 do 100 zł. W zeszłym roku było to 9 proc., a w tym – 6 proc. Większość ankietowanych firm zapowiada, że okolicznościowe premie świąteczne i bony podarunkowe będzie przyznawać wszystkim swoim pracownikom, z czego ponad połowa przyznaje, że wartość premii i bonów będzie zależna od działu i stanowiska.
W sondażu Instytutu Badawczego Randstad we współpracy z Gfk przeprowadzonym między 6 października a 18 listopada br. wzięło udział 1000 pracodawców zatrudniających powyżej 10 osób. Badanie zrealizowano metodą wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo.
PAP/ol