Około 70 proc. Polaków świąteczne zakupy spożywcze zrobi w sklepach stacjonarnych; co piąty badany zrobi je na ostatnią chwilę. O zakupie konkretnych artykułów spożywczych na święta zadecyduje przede wszystkim cena – wynika z najnowszego badania.
Wprawdzie zdecydowana większość Polaków świąteczne zakupy spożywcze zrobi w sklepach stacjonarnych, jednak takich osób jest w 2022 r. mniej niż rok temu – ok. 70 proc. w porównaniu do 80 proc. pod koniec 2021 r.
Podano, że jedna czwarta konsumentów kupuje produkty spożywcze po części online i offline. Rok temu taką deklarację składało 18 proc. ankietowanych, czyli niespełna jedna piąta. Wyłącznie o sklepach internetowych mówi teraz 2 proc. respondentów. To wyższy odsetek niż w zeszłym roku – 0,5 proc. Dla 1 proc. pytanych ta kwestia nie ma znaczenia; tyle samo badanych wskazało, że nie potrafi określić, gdzie zrobi zakupy.
POLACY NIE OGRANICZAJĄ SIĘ DO JEDNEGO KANAŁU SPRZEDAŻY
Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX zakupy wielokanałowe wyraźnie zyskują na popularności. – Placówki handlowe zachęcają klientów mnogością promocji przedświątecznych oraz możliwością osobistego wyboru produktów w sklepach znajdujących blisko domu. Z kolei internet pomaga w prostszym porównywaniu cen między różnymi sieciami lub w ramach jednej platformy. W czasach drożyzny presja na cenę i opłacalność zakupów staje się coraz większa, dlatego wzrósł odsetek osób robiących zakupy w dwóch kanałach sprzedaży – ocenił.
KIEDY ROBIMY ZAKUPY NA ŚWIĘTA?
Z badania wynika, że największe zakupy spożywcze na święta robione są przeważnie na tydzień przed Bożym Narodzeniem. Tak w badaniu opinii społecznej wskazuje 29 proc. ankietowanych. Na zakupy na początku grudnia wskazało 23 proc. badanych. Co piąty ankietowanych zakupy zostawia na ostatnie dni przed Wigilią.
– Pozostawienie zakupów na ostatnią chwilę może oznaczać, że nabywcy nie obawiają się problemów z dostępnością towarów, tak jak w pandemicznych latach. Osoby, które to praktykują, ufają, że będą mogły zaopatrzyć się we wszystkie potrzebne produkty tuż przed Wigilią. Jednak to może wiązać się z mniejszym wyborem najlepszych artykułów w najbardziej atrakcyjnych cenach i w konsekwencji – ze stresem – stwierdził Lenkiewicz.
CENA NAJBARDZIEJ DECYDUJĄCYM CZYNNIKIEM
Pytani o czynniki decydujące o zakupie konkretnych artykułów spożywczych na święta, respondenci najczęściej wskazywali na cenę (85 proc. wskazań) i promocje (69 proc.), a w dalszej kolejności także na jakość (40 proc.), własne doświadczenie (36 proc.) i dostępność (21 proc.). Rzadziej wymieniano markę (8 proc.), opinię rodziny lub znajomych (5 proc.) i reklamę (4 proc.).
– Polacy chcą kupować swoje ulubione i znane od lat marki, ale tanio i po promocji. Jak pokazuje badanie, nadal bardzo duży odsetek ankietowanych wierzy w atrakcyjność cen na polskim rynku i oczekuje ich od sieci handlowych – podsumował Lenkiewicz.
METODOLOGIA BADANIA
Badanie na potrzeby raportu zostało przeprowadzone w pierwszych dniach grudnia 2022 r. przez UCE Research i Grupę BLIX metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1105 konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych przed świętami Bożego Narodzenia.
PAP/am