Centralny Port Komunikacyjny zawarł z Towarzystwem Finansowym Silesia przedwstępną umowę kupna 38 proc. akcji giełdowej firmy Torpol – podał Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw CPK. Torpol specjalizuje się w m.in. w budowie infrastruktury kolejowej.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarła we wtorek, 24 stycznia z Towarzystwem Finansowym Silesia (TFS) przedwstępną umowę kupna 8 728 600 akcji stanowiących 38 proc. udziałów w giełdowej firmie Torpol. 10,41 proc. akcji Torpolu należy do Nationale Nederlanden OFE, 8,79 proc. do PKO TFI S.A., a pozostali akcjonariusze kontrolują 42,8 proc. akcji.
Jak przekazał Centralny Port Komunikacyjny, zaangażowanie kapitałowe w firmę wykonawczą ma ułatwić budowę tak zwanych szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących między innymi do nowego lotniska. Podkreślono, że transakcja była prowadzona według standardów rynkowych. Została poddana analizie rentowności i otrzymała pozytywny wynik tak zwanego testu prywatnego inwestora.
– Dzisiaj podpisana umowa przedwstępna później będzie procedowana zgodnie z wszelkimi procedurami, tak, aby grupa kapitałowa CPK wzbogaciła się o firmę zdolną do realizacji dużych wielobranżowych projektów infrastrukturalnych. Taką spółką jest firma Torpol – oświadczył podczas wtorkowej konferencji prasowej Marcin Korała, pełnomocnik rządu do spraw CPK.
HORAŁA: INWESTYCJA MA SŁUŻYĆ ROZWOJOWI KOMPETENCJI
Horała dodał, że CPK postrzega Torpol jako jednego z liderów polskiego rynku w branży kolejowej. Zdaniem wiceszefa Ministerstwa Finansów i Polityki Regionalnej wejście Torpolu do grupy kapitałowej CPK zapewni bezpieczeństwo realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Jednym z podstawowych założeń programu inwestycyjnego CPK jest to, żeby ta inwestycja służyła również do rozwoju polskich kompetencji, żeby te ogromne środki, które zainwestujemy, zostawały w naszym kraju, wpływały na rozwój lokalnych firm i lokalnych podmiotów. To oczywiście nie znaczy, że Torpol będzie jakimś monopolistą. Wszelkie przepisy prawa zamówień publicznych będziemy przy tych kontraktach stosować, ale będziemy mieli podmiot, który będzie dawał nam bezpieczeństwo realizacyjne – tłumaczył.
RABENDA: TO MOŻLIWOŚĆ DALSZEGO WZROSTU POZYCJI SPÓŁKI
Obecny na konferencji prasowej Karol Rabenda, wiceminister aktywów państwowych, przypomniał, że Towarzystwo Finansowe Silesia jest spółką państwową w nadzorze Ministra Aktywów Państwowych.
– Pozyskanie dla Torpolu inwestora branżowego stwarza dzisiaj możliwość dalszego wzrostu pozycji tej spółki na rynku inwestycji kolejowych i jednocześnie ma ważne znaczenie dla strategicznego projektu CPK – wskazał.
Z kolei Mikołaj Wild, prezes CPK, zaznaczył, że przejęcie przez spółkę kontroli nad Torpolem nie oznacza, że będzie on uzyskiwać kontrakty na preferencyjnych zasadach. – Obie strony mogą jednak ze spokojem inwestować w długoterminowe relacje oparte na zaufaniu – wskazał.
WIELOBRANŻOWA PRAKTYKA
Jadwoga Dyktus, prezes Silesii, Jadwiga Dyktus podkreśliła, że towarzystwo od 20 lat aktywnie uczestniczy w ważnych procesach inwestycyjnych i restrukturyzacyjnych dużych podmiotów państwowych. Przypomniała, że Torpol realizował w przeszłości projekty typu greenfield i ma wielobranżową praktykę w inwestycjach w sektorach: kolejowym, drogowym i kubaturowym. Spółka odpowiadała między innymi za budowę dworca Łódź Fabryczna.
Po podpisaniu umowy w sprawie Torpolu kolejnym krokiem jest pozyskanie zgód korporacyjnych i skierowanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosku o zgodę na dokonanie transakcji.
ZBUDOWALI DWORZEC ŁÓDŹ FABRYCZNA
Torpol zajmuje się kompleksową modernizacją i budową infrastruktury kolejowej, dostosowując jej parametry do wymogów stawianych przez unijne i międzynarodowe przepisy o ruchu kolejowym. Spółka zrealizowała wiele projektów budowy i modernizacji odcinków najważniejszych linii kolejowych będących krajową częścią paneuropejskich korytarzy transportowych. Jako generalny wykonawca lider konsorcjum Torpol był odpowiedzialny za zaprojektowanie i budowę multimodalnego dworca Łódź Fabryczna, pierwszej w Polsce oraz trzeciej pod względem skali i specyfiki prac inwestycji kolejowej w Europie.
Spółka CPK przygotowuje budowę dziesięć tak zwanych szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to około 2000 kilometrów nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
PAP/MarWer