Układy zbiorowe dla marynarzy i portowców. Dlaczego są tak ważne?

(Fot. Wikimedia Commons/qwesy)

W audycji „Głos Pracownika” rozmawialiśmy o układach zbiorowych dotyczących marynarzy i portowców, a także o tym, jak radzić sobie z jesienną chandrą odbierającą nam energię do pracy oraz tym, jak w przyszłości może wyglądać praca strażaka.

Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ „Solidarność” podkreślała konieczność układu zbiorowego pracy. W Polsce prawo pracy reguluje przede wszystkim Kodeks pracy, ale w krajach zachodnich, również tych, w których pracują nasi rodacy, jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, duże znaczenie mają układy zbiorowe pracy.

1 stycznia 2020 roku w Europie weszły w życie przepisy zawarte w układach zbiorowych pracy, wymagające, aby prace przy mocowaniu i zabezpieczaniu kontenerów były wykonywane przez portowców, a nie przez nieprzeszkolonych pracowników tymczasowych lub samych marynarzy. Związkowcy z „Solidarności”, ITF i ETF często podkreślali, że mocowanie ładunków powinno stanowić pracę wykonywaną przez wykwalifikowanych pracowników portowych.

O układach zbiorowych dotyczących marynarzy i portowców Tomasz Sosnowski rozmawiał z Edwardem Fortuną, przewodniczącym NSZZ „Solidarność” w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk i członkiem Komisji Krajowej „S”.

Posłuchaj audycji:

Projekt „Dialog społeczny kluczem do rozwoju – II edycja” dofinansowany jest przez Norwegię, poprzez Fundusze Norweskie 2014 – 2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

Tomasz Sosnowski/jk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj