53 proc. badanych Polaków nie kupiło jeszcze ani jednego prezentu świątecznego – wynika z raportu firmy CBRE. 59 proc. respondentów ma zamiar kupić prezenty na 2-3 tygodnie przed Świętami – dodano.
Niespodzianki pod choinkę dla bliskich przygotowuje dziewięciu na dziesięciu Polaków – wynika z badania firmy CBRE opublikowanego w poniedziałek. Wskazano, że 53 proc. nie kupiło jeszcze ani jednego prezentu, 31 proc. ma część, a 4 proc. zaopatrzyło się już we wszystkie.
Zgodnie z raportem tylko 1 proc. badanych nie kupuje prezentów, a robi je samodzielnie.
KIEDY WYBIERAMY SIĘ NA ZAKUPY?
– W przedświątecznym wyścigu po upominki przodują kobiety – 35 proc. z nich deklaruje, że ma już przynajmniej część prezentów. Na taką odpowiedź wskazało tylko 27 proc. mężczyzn. Szybciej niż średnia zakupy podarunków robią także osoby w wieku 25-34 lata, z których 40 proc. rozpoczęło już kompletowanie paczek – stwierdzono.
Jak przekazano, 59 proc. respondentów po prezenty świąteczne wybiera się na 2-3 tygodnie przed Świętami, a 17 proc. robi takie zakupy na tydzień wcześniej. 3 proc. ankietowanych kupuje prezenty na dwa lub trzy dni przed Świętami, a „zupełnie na ostatnią chwilę” prezenty kupuje 6 proc. badanych.
Zaznaczono, iż taką opcję częściej wybierają mieszkańcy dużych miast (11 proc.), co może wynikać z łatwiejszej dostępności dużych centrów handlowych. – W ostatnim momencie do sklepów chętniej wybierają się także emeryci i renciści (8 proc.) – zauważono.
WADY PRZEDŚWIĄTECZNEJ GORĄCZKI ZAKUPÓW
Wśród minusów zakupów świątecznych respondenci badania wskazali: wysokie ceny (49 proc.), tłumy w sklepach (21 proc.), zbyt duży wybór upominków, który może być przytłaczający (12 proc.), zamknięte sklepy w niedzielę (8 proc.) oraz braki w asortymencie (6 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie 1048 osób. Badanie przeprowadzono w dniach 24 – 27 listopada 2023.
PAP/kł