Nowe pociągi SKM ruszyły na tory. Pojazdy wyprodukowane przez polską firmę Newag mają kursować między Gdańskiem a Wejherowem. To również początek wielkiej wymiany taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który trwać będzie najbliższe trzy lata.
Mieszkańcy Trójmiasta i okolic, ale i turyści od wielu lat narzekali na przestarzałe już pociągi trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Służące od wielu lat pojazdy znacząco odbiegają od dzisiejszych standardów i nie zapewniają takiego komfortu podróży, co nowsze pociągi.
Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk zadeklarował, że w ciągu kilku lat dojdzie do wielkiej wymiany taboru, a zmiany zobaczymy jeszcze w tym roku. – Mamy dziesięć nowych pojazdów szynowych, które będą obsługiwane przez Szybką Kolej Miejską. Dodatkowo czekają nas dalsze zakupy w kolejnym roku. W 2025 r. powinniśmy mieć 20 następnych pojazdów, a do końca 2026 roku będzie ich już 36 – zapewniał Struk.
WIĘKSZY KOMFORT
Pociągi, które zobaczymy na trasie SKM Gdańsk-Wejherowo, są bardzo podobne do tych, które używane są w kolejowych połączeniach regionalnych na Pomorzu.
Mogą pomieścić 500 pasażerów i mają zapewniać większy komfort podróży. – Pojazdy mają przede wszystkim klimatyzację. Mają również bardzo dużo miejsc dla osób niepełnosprawnych, a także miejsca do przewozu rowerów. Zdecydowanie mają dużą pojemność. Są również WC w obiegu zamkniętym, co nasze składy już oczywiście miały. I przede wszystkim to, że nowe pociągi mają zdecydowanie lepsze parametry jazdy. To między innymi oznacza, że mają lepsze przyspieszenie, czy hamowanie silnikami – opisywał Maciej Lignowski, prezes Szybkich Kolei Miejskich Trójmiasto.
ZARZUTY WOBEC FIRMY NAWAG?
W Gdańsku pojawił się również prezes Newagu – firmy, która wyprodukowała pojazdy dla SKM Trójmiasto – Zbigniew Konieczek. Został on zapytany o doniesienia medialne dotyczące tego, że hakerzy wykryli w pociągach spółki oprogramowanie uniemożliwiające serwisowanie poza zakładem producenta.
Prezes stwierdził, że to nieprawda. Dodał również, że od kwietnia 2022 roku sprawą zajmują się odpowiednie służby. – Do Nawag dotarły informacje o przypadkach ingerencji przez podmioty trzecie w system sterowania pojazdów, który stanowi część składową pojazdów o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa całego systemu kolei. Poinformowaliśmy o tym stosowne służby, czyli ABW, SKW i UTK. W lipcu 2022 poinformowaliśmy prokuraturę. Czekamy na efekty ich działań – skomentował prezes Konieczek.
POCIĄGI SPRAWDZAJĄ SIĘ DOBRZE
We flocie SKM Trójmiasto są już pociągi Newagu. Zdaniem prezesa trójmiejskiej spółki przy odpowiednim serwisowaniu sprawdzają się one dobrze. – My pojazdy, że tak powiem, już eksploatujemy. Wszystkie wymagane przeglądy wykonujemy sami lub ze wsparciem na przykład kluczowych poddostawców i taka sytuacja u nas nie wystąpiła – skomentował Maciej Lignowski, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmiasto.
POSŁUCHAJ:
Oskar Bąk/ol