W ubiegłym roku na scenach Teatru Wybrzeże zaprezentowano 410 spektakli. Odbyło się 6 premier. Teatr odwiedzało 68 tys. widzów – poinformowała kierowniczka działu komunikacji i edukacji Teatru Wybrzeże Monika Mioduszewska.
– Ubiegły rok był dla Teatru Wybrzeże rokiem dużych zmian, zakończonym otwarciem nowej Dużej Sceny. W 2023 roku na scenach gdańskiego teatru zaprezentowano 410 spektakli. Zagraliśmy 6 premier, wystawiliśmy 31 różnych tytułów, w tym 6 spektakli gościnnych – wyliczała Mioduszewska.
Dodała, że gdański teatr odwiedziło 68 tys. widzów. – Zorganizowaliśmy 204 wydarzenia edukacyjne i 11 dostępnych dla widzów ze szczególnymi potrzebami – mówiła.
ZESZŁOROCZNE PREMIERY
Na początku ubiegłego roku na Scenie Malarnia odbyła się premiera „Punktu Zero” w reżyserii Adama Orzechowskiego. W maju na Scenie Kameralnej zaprezentowano „Kronikę Wypadków Miłosnych” na podstawie powieści Tadeusza Konwickiego w reżyserii i adaptacji Jarosława Tumidajskiego. W lipcu na Scenie Malarnia wystawiono „Piękną Zośkę” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego. W tym samym miesiącu na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim odbyła się premiera „Złotego Klucza” na motywach baśni braci Grimm. Spektakl wyreżyserował Maćko Prusak.
Na Scenie Letniej w wakacje zaprezentowano również „Romeo i Julia is not dead” na motywach dramatu Williama Shakespeare’a. Za scenariusz i reżyserię odpowiadał Michał Siegoczyński.
Ostatnia premiera w ubiegłym roku odbyła się w październiku na odnowionej Dużej Scenie. Reżyser Jan Klata zaprezentował „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego.
WYSTAWY TOWARZYSZĄCE PREMIEROM
Monika Mioduszewska przekazała, że czterem premierom towarzyszyły wystawy.
– W trakcie „Kroniki wypadków miłosnych” została zaprezentowana wystawa plakatów studentów Pracowni Plakatu prof. Lecha Majewskiego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zaprezentowaliśmy na niej 26 prac konkursowych, spośród których Teatr Wybrzeże wyłonił zwycięski projekt Julii Górki – mówiła.
Premierze spektaklu „Złoty Klucz” towarzyszyła natomiast wystawa prac ukraińskiej ilustratorki Olgi Grebennik, autorki plakatu do spektaklu.
Razem z prapremierą spektaklu „Piękna Zośka” została zaprezentowana wystawa, na której pokazano niewystawiane dotąd prace krakowskiego malarza Piotra Stachiewicza.
Prapremierze spektaklu „Romeo i Julia is not dead” towarzyszyła natomiast wystawa plakatów studentów Pracowni Projektowania dla Kultury Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zostały na niej zaprezentowane 23 prace konkursowe, spośród których Teatr Wybrzeże wyłonił zwycięski projekt Emilii Kamińskiej.
W ubiegłym roku odbył się cykl spotkań łączących teatr z psychoanalizą – „Spektakl na kozetce”.
– Podczas dyskusji widzowie rozmawiali o wybranym spektaklu z repertuaru Teatru Wybrzeże z członkami Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej i zaproszonymi gośćmi – wyjaśniła. Dodała, że w czterech spotkaniach uczestniczyło 390 osób.
OTWARCIE DUŻEJ SCENY
Jednym z najważniejszych wydarzeń minionego roku dla gdańskiego teatru było otwarcie po remoncie Dużej Sceny.
– Oficjalne otwarcie odbyło się 6 października – przypomniała Mioduszewska.
Zaznaczyła, że była to największa – zarówno pod względem wartości, jak i stopnia złożoności – z prowadzonych dotąd przez teatr inwestycji.
– Oprócz samej sceny teatr zyskał elegancką przestrzeń foyer utrzymaną w złocie i czerwieni oraz taras na dachu teatru, który widzowie już pokochali. Tłumnie go odwiedzają przed spektaklami, mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych – stwierdziła.
PREMIERY W 2024 ROKU
W 2024 roku na deskach gdańskiego teatru odbędzie się 7 premier. Jak zdradziła Mioduszewska, 19 stycznia na Scenie Malarnia zostanie zaprezentowany spektakl inspirowany baśnią Andersena: „Dziewczyna, która podeptała chleb” w reżyserii Mariusza Grzegorzeka. W kolejnych miesiącach odbędą się premiery: „Pustego Miejsca” w reżyserii Leny Frankiewicz, „Iwony, księżniczki Burgunda” Witolda Gombrowicza w reżyserii Adama Orzechowskiego, adaptacji powieści Jerzego Andrzejewskiego „Ciemność kryją ziemię” w reżyserii Tomasza Fryzła, „Szklana Menażeria” Tenesse Williams w reżyserii Stanisława Chludzińskiego i polskiej prapremiery niemieckiego przedwojennego musicalu „Alles Schwindel” w reżyserii Pawła Aignera. W sierpniu na Kameralnej w Sopocie odbędzie się spektakl, którego tytuł jest w trakcie ustalania, w reżyserii Radosława Rychcika.
PAP/aKa