– Wczesne dzieciństwo ma zasadniczy wpływ na relacje i funkcjonowanie człowieka w późniejszym okresie. Od tych pierwszych doświadczeń zapisanych w pierwotnej matrycy, od stylu przywiązania i charakteru więzi z rodzicami zależy, jakie relacje człowiek nawiąże kiedyś z otoczeniem- mówiła dr hab. Magdalena Błażek, profesor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, psycholog, psychoterapeutka, biegła sądowa, kierowniczka Katedry Psychologii i Zakładu Badań nad Jakością Życia Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, prodziekan ds. jakości kształcenia na Wydziale Nauk o Zdrowiu.
W rozmowie z Joanną Matuszewską mówiła, że na zdrowie psychiczne dzieci ma wpływ już bardzo wczesny okres ich życia.
– Od wczesnych lat mamy coś bardzo mocno wdrukowanego, ale jednocześnie nieświadomego i mocno zapisanego w naszym „mózgu emocjonalnym”. To pierwotne wzorce, w oparciu o które późnej budujemy relacje. Nie jesteśmy świadomi tych wzorców, bo pierwsze trzy lata życia dziecka to okres, w którym brakuje mu kompetencji, by nazwać to co przeżywamy.
Ale to nie znaczy, że to się nie zapisuje w naszej pamięci emocjonalnej. Ta matryca działa, pamięta nasze ciało i mózg emocjonalny. Od tego jakie to wzorce zależy, jak potem będziemy budować relacje. Warto pamiętać, że są one podstawą zdrowia psychicznego – tłumaczyła prof. Błażek.
W audycji mowa była m.in. o czynnikach ryzyka wystąpienia zaburzeń psychicznych u dzieci, dziecięcych sposobach chronienia siebie i bliskich w obliczu traumatycznych sytuacji oraz potrzebie akceptacji.