Żuławska Kolej Dojazdowa powraca. Na razie pojedziemy wzdłuż Mierzei Wiślanej [POSŁUCHAJ]

(Fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)

Z początkiem maja na tory powróci Żuławska Kolej Dojazdowa. Na razie wąskotorówka będzie kursowała na trasie wzdłuż Mierzei Wiślanej – od Sztutowa do Prawego Brzegu Wisły. Dopiero w lipcu wznowiony zostanie ruch pociągów z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny.

Żuławska Kolej Dojazdowa, której operatorem jest Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, stanowi jedną z największych atrakcji regionu. Wystarczy spojrzeć na zeszłoroczne statystyki – w 2023 roku żuławska wąskotorówka obsłużyła 92,5 tysiąca pasażerów. Organizatorzy przejazdów liczą na równie udany sezon. Ten startuje już na początku maja – na razie tylko na trasie wzdłuż Mierzei Wiślanej.

– Przez cały maj pociągi będą jeździły tylko w weekendy, także w długi weekend na trasie Mikoszewo-Jantar-Stegna-Sztutowo. Od początku czerwca do końca sierpnia będą poruszały się tą trasą codziennie, natomiast we wrześniu wrócimy do weekendowej formuły – zapowiada Jarosław Lipiński, prezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

Na razie wąskotorówka będzie zatem funkcjonować w „niepełnej” formie. Linia Nowy Dwór Gdański-Stegna wystartuje dopiero w lipcu. – Trwa tam wymiana podkładów kolejowych. Takie prace trzeba wykonać, bo ta kolej ma już ponad 100 lat. Pierwsze linie powstały jeszcze w XIX wieku, a te, po których jeździmy, są z XX wieku. Oczywiście podkłady i szyny nie są aż tak wiekowe, ale co 30-40 lat te elementy próchnieją, dlatego trzeba wymieniać je na nowe – wyjaśnia.

(Fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)

MOST TEŻ ZMODERNIZOWANO

W lipcu, po wymianie podkładów kolejowych, pociągi będą kursować również na linii z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny przez świeżo wyremontowaną przeprawę przez rzekę Szkarpawę w Rybinie. To jedyny w Polsce obrotowy most kolejowy.

– Zostały na nim zmodernizowane rozjazdy i semafory, więc powinien funkcjonować jeszcze przez wiele lat. Trzeba nadmienić, że Żuławska Kolej Dojazdowa stanowi własność Starostwa Powiatowego w Nowym Dworze Gdańskim. Bez zaangażowania jego i Urzędu Marszałkowskiego remont mostu nie byłby możliwy – tłumaczy Lipiński.

(Fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)

POTRZEBNE FUNDUSZE

Czy jest szansa, że w przyszłości Żuławska Kolej Dojazdowa rozbuduje siatkę połączeń? Oczywiście to dość mglisty, trudny i drogi projekt, ale pasjonaci z Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych zlecili studium wykonalności z Funduszy Europejskich.

– Wszystko po to, żeby wąskotorówka cieszyła oko turystów i mieszkańców Żuław. Studium wykonalności jest na rewitalizację Żuławskiej Kolei Dojazdowej z możliwością rozbudowy w innych kierunkach. Analizowana była linia w stronę Krynicy Morskiej. Oczywiście byłaby to dość kosztowna inwestycja. Była tam kiedyś wojskowa linia kolejowa, ale w wielu miejscach ona już nie istnieje; biegła tak blisko morza, że woda zabrała część jej przebiegu. Poza tym na trasie nieistniejącej linii powstało wiele nowych nieruchomości, nie wspominając o przekopie Mierzei Wiślanej – wskazuje Lipiński.

Cennik i aktualny rozkład jazdy można znaleźć >>>TUTAJ.

(Fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)

Posłuchaj materiału naszego reportera:

Mateusz Czerwiński/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj