Lądowa część portu kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku powiększyła się o 36 hektarów. Usypano już wyspę, która pod koniec przyszłego roku zamieni się w trzecie głębokowodne nabrzeże wraz z placami składowymi. W środę odbyło się tam uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego.
O połowę, czyli do 4,5 miliona TEU (kontenerów dwudziestostopowych) wzrosną moce przeładunkowe terminalu Baltic Hub po oddaniu do użytku trzeciego nabrzeża głębokowodnego T3.
– To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub.
58 PROCENT ZAAWANSOWANIA PRAC
Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów rozpoczęła się w październiku 2022 roku. Od tamtego czasu w okolicy Stogów usypano 36-hektarowy półwysep. Powstał z piasku wypompowanego z morskiego dna. Tym samym okolice przyszłego nabrzeża zostały pogłębione do 17,5 metra.
– Największym wyzwaniem dla nas była praca na morzu, w okolicy czynnego portu. Obecne zaawansowanie prac oceniamy już na 58 procent – wyjaśnia wykonawca prac Artur Popko, prezes firmy Budimex.
NAJNOWOCZEŚNIEJSZY OBIEKT NA BAŁTYKU
Nowy terminal T3 będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami ze swoich stanowisk biurowych za pomocą joysticka.
– Zapewni to bezpieczeństwo, wydajność i nowoczesność środowiska pracy. Będą to jedne z pierwszych w Polsce półautomatycznych suwnic – tłumaczy Adam Żołnowski, wiceprezes terminalu Baltic Hub. – Baltic Hub pod każdym względem jest najnowocześniejszym takim obiektem na Bałtyku. Umacniamy w ten sposób pozycję Gdańska na tym akwenie, ale także w Europie – dodaje.
INWESTYCJA W GOSPODARKĘ I BEZPIECZEŃSTWO
Jak podkreśla Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, 80 procent handlu w Europie odbywa się drogą wodną. – Dlatego jest to bardzo opłacalna inwestycja – dla Gdańska i dla Polski. To inwestycja w gospodarkę, ale też w bezpieczeństwo. Potężna inwestycja morska wymaga jednak synchronizacji z infrastrukturą drogową, żeby kontenery mogły z portu wyjeżdżać. Dlatego o kolejnych krokach już teraz rozmawiamy z władzami miasta i z przedstawicielami administracji rządowej – informuje wiceminister.
Terminal T3 ma być gotowy pod koniec przyszłego roku.
Mateusz Czerwiński/aKa