Nowa „twarz” kolei to nie tylko Pendolino. Szykujcie się na Flirt

W przyszłym roku na pomorskie tory wyjedzie nowoczesny tabor kolejowy, który obsłuży podróżnych nie tylko w obrębie trójmiejskiej aglomeracji, ale też na trasach dalekobieżnych. Ma on znacznie poprawić komfort podróżowania. 2015 rok będzie przełomowy dla pasażerów z Trójmiasta. Oprócz połączeń obsługiwanych przez Pendolino, na trasie z Gdyni do Katowic przez Bydgoszcz i Łódź pojadą pociągi Flirt, które dostarczy konsorcjum film Stalder i Newag. PKP zamówiło 20 składów, ale na tej trasie będzie kursować ich tylko sześć. – Do końca roku zmontowany będzie pierwszy skład. W pierwszym kwartale 2015 roku rozpoczną się testy. Do października konsorcjum uzyska zezwolenie na dopuszczenie składu do eksploatacji, powiedziała Urszula Makosz z firmy Newag.

Każdy pociąg będzie składał się z ośmiu członów. W środku będą 354 miejsca siedzące w drugiej klasie i 60 miejsc w pierwszej klasie. Składy będą wyposażone w wi-fi, klimatyzację oraz system zliczania pasażerów. Do dyspozycji podróżnych będzie również przedział barowy. Pociągi będą rozpędzały się do 160 km/h. Zostaną wyposażone w system ERTMS, dzięki czemu komputer nie pozwoli maszyniście rozpędzić pociągu do nadmiernej prędkości i najechania na inny skład.

Cały kontrakt warty jest około 1,6 mld złotych. Produkcja pociągów będzie kosztowała 1,156 mld zł, pozostałe 465 milionów zostanie przeznaczone na serwisowanie składów przez 15 lat. Wszystkie pojazdy mają być gotowe do końca października. Będą eksploatowane przez PKP IC przynajmniej przez 35 lat.

Pomorska Kolej Metropolitalna

W przyszłym roku nowoczesne pociągi pojawią się na torach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Będzie to dziesięć dwu- i 3-członowych składów, które za 114 milionów złotych dostarczy bydgoska Pesa. Pierwsze składy miały pojawić się w 2014 roku, ale najprawdopodobniej zobaczymy je dopiero w lutym lub marcu 2015.

Składy będą musiały pomieścić 250 pasażerów. W przypadku składów 3-członowych, w pociągu będzie mogło podróżować 350 pasażerów. Pociągi będą wyposażone w system informacji z ekranami LCD i wyświetlaczami LED. Pasażerowie do dyspozycji będą mieli gniazdka elektryczne przy fotelach. Pojazdy rozwiną prędkość do 120 km/h. Kabina maszynisty będzie wyposażona w Europejski System Sterowania Pociągiem, co znacznie zwiększy bezpieczeństwo w czasie jazdy.

SKM

Zmian doczeka się również Szybka Kolej Miejska, która po 20 latach zdecydowała się na zakup pociągów. Co prawda na trójmiejskie tory wyjadą tylko dwa, nowe składy, ale ma to być zapowiedź kolejnych zakupów w przyszłości.

Zamówione pociągi mają mieć długość mniejszą niż 90m i muszą dysponować powierzchnią, która pomieści co najmniej 359 osób stojących, przy założeniu pięciu osób na metr kwadratowy oraz liczbą 144 miejsc siedzących. Każdy człon ma posiadać czworo drzwi po każdej stronie. Wszystkie będą wyposażone w automatyczny, wysuwany stopień, który zasłoni lukę między pociągiem a peronem.

W pociągach ma być dostępny szerokopasmowy internet i gniazdka elektryczne. Pociągi rozpędzą się do 160 km/h. Oferty przetargu miały zostać otwarte 29 grudnia, ale termin został przesunięty na 12 stycznia 2015 roku. Wykonawca ma dostarczyć składy do 30 listopada przyszłego roku.

Gazera Wyborcza/oo
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj