W 2026 roku linia kolejowa Lipusz-Bytów może zostać uruchomiona dla przewozów pasażerskich – taką deklarację składa Ministerstwo Infrastruktury. O przywrócenie pociągów na tej trasie zabiega Anna Górska, senatorka klubu Lewicy z Partii Razem. W Radiu Gdańsk mówiła, że w październiku ma zostać podpisana deklaracja w sprawie remontu trasy.
Anna Górska, senatorka klubu Lewicy z Partii Razem, udała się do Ministerstwa Infrastruktury, gdzie rozmawiała z ministrem Piotrem Malepszakiem. Głównym celem jej wizyty i pierwszym tematem rozmów była linia Lipusz-Bytów.
– Dostałam zapewnienie, że modernizacja się odbędzie. W tej chwili plany wskazują na rok 2026. Trwają prace przygotowawcze, niedługo rozpoczną się projektowe. To niestety wymaga trochę czasu, ale jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że jeszcze w 2026 r. ta linia zostanie uruchomiona. Ja się tej obietnicy kurczowo trzymam, będę z niej rozliczała ministra infrastruktury oraz PKP PLK – podkreśla Górska. Jak dodała, trzeba tam dograć jeszcze parę kwestii formalnych.
AKTUALNY ZARZĄDCA LINII KOLEJOWEJ
Senatorka klubu Lewicy z Partii Razem przypomniała historię tej linii kolejowej, którą aktualnie zajmuje się miasto Bytów i powiat bytowski.
– Miasto Bytów oraz powiat bytowski bohatersko, chcąc utrzymać w ogóle jakąkolwiek przejezdność – chociażby dla przewozów towarowych, bardzo istotnych dla tej części naszego regionu – kilkanaście lat temu przejęło od PKP PLK tę linię kolejową. To one ją utrzymują, wynajmują firmy, które przewożą niezbędne dla okolicznych firm towary. To wymaga między innymi formalnego rozwiązania tej kwestii. Ta linia musi wrócić pod zarząd PKP PLK – zaznacza.
Górska zwróciła uwagę na bardzo dużą nieufność samorządów do PKP PLK.
– Do tej pory, przez osiem lat rządów Prawa i Sprawiedliwości na każde pytanie o tą linię i to, co stanie się po jej przejęciu, PKP PLK mówiło, że ją zamknie i zlikwiduje. Nie dziwię się zatem samorządom, że mają bardzo dużą nieufność w jej przekazaniu. Tak jak jednak wspomniałam, jeszcze prawdopodobnie w październiku dojdzie do takiego już formalnego podpisania intencji modernizacji tej linii, za tym będą mogły już pójść dalsze kroki formalne, aby PKP PLK znów przejęło ją w zarząd i mogło ją modernizować – tłumaczy.
MODERNIZOWANIE ISTNIEJĄCYCH LINII
Anna Górska wyjaśniła także, że w tym momencie to właśnie modernizowanie istniejących linii jest najbardziej opłacalne.
– W ministerstwie rozmawiałam także o tym, że dzisiaj ta optyka na modernizację linii kolejowych skupia się przede wszystkim właśnie na tych miejscach, gdzie linia jeszcze istnieje i gdzie niewielkimi nakładami, na bazie materiałów staroużytecznych – czyli pochodzących z rozbiórek bardzo dużych linii – można ją zmodernizować – mówi.
Na odcinku Lipusz-Bytów w tej chwili pociągi jeżdżą z prędkością 20 km/h. Ponadto nie jest ona w najlepszym stanie.
– Nikt nie puści tam transportu pasażerskiego. Ta linia jest już naprawdę niebezpieczna. Nawet spółki towarowe odmawiały korzystania z niej, bo jest w bardzo złym stanie. Da się to jednak zmienić na bazie takiej modernizacji. Nie będzie wymagało to żadnych horrendalnych nakładów – wyjaśnia.
KLUCZOWE DOSTAWY WAGONÓW I LOKOMOTYW
Zgodnie z planem remont ma odbyć się w 2026 roku. Jest to skorelowane z tym, że za zorganizowanie przewozów pasażerskich na tej linii odpowiada samorząd województwa pomorskiego, który czeka na kluczowe dostawy.
– Tak szczęśliwie się składa, że w naszym regionie jest coraz więcej chętnych na jeżdżenie pociągami i trochę zaczyna brakować składów do wożenia ludzi. Samorząd województwa pomorskiego czeka na kolejne dostawy kupionych już wagonów i lokomotyw. W 2026r. właśnie pojawi się możliwość uruchomienia przewozów – tłumaczy.
Na początek ma tam zostać uruchomionych minimum sześć par pociągów jeżdżących bezpośrednio z Bytowa do Gdańska i z Gdańska do Bytowa. To ogromna zmiana jakości życia dla mieszkańców tamtej części naszego regionu.
Anna Górska była we wtorek „Gościem Radia Gdańsk”. W TYM ARTYKULE mogą państwo odsłuchać całą rozmowę, którą przeprowadziła Joanna Stankiewicz.
aKa