Pasażerowie podróżują w bardzo złych warunkach – tak wynika z kontroli, które przeprowadził Urząd Transportu Kolejowego.
Pracownicy UTK sprawdzili niektóre pociągi PKP Intercity pod kątem usterek. Jak się okazało, kilkanaście z nich wyjeżdżało na trasy z różnego rodzaju awariami.
NIESPRAWNE WAGONY, 13 STOPNI I ZEPSUTA TOALETA
Kontrolerzy mieli zastrzeżenia np. do TLK Gryf jeżdżącym na trasie Olsztyn-Gdynia-Szczecin. Wykryto w nim niesprawne wagony. Ze względu na awarię ogrzewania, część pasażerów podróżowała w temperaturze około 13 stopni Celsjusza. Zauważono również, że nie działają blokady drzwi, a toaleta jest niesprawna.
Podobne uwagi dotyczyły pociągów TLK „Słowiniec” relacji Warszawa Zachodnia-Kołobrzeg oraz TLK „Gombrowicz” z Przemyśla do Szczecina.
.
WYŁĄCZONE Z UŻYTKOWANIA
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zdecydował o tym, by uszkodzone wagony natychmiast wyłączyć z użytkowania. W przypadku nie stosowania się przez PKP Intercity do decyzji Urzędu, ten może nałożyć na przewoźnika karę pieniężną w wysokości pięciu tysięcy euro za każdy dzień zwłoki.
„MONITORUJEMY STAN POJAZDÓW”
W oświadczeniu nadesłanym przez PKP po publikacji tekstu, czytamy: „Monitorujemy, stan techniczny naszych składów. Każda, wykryta przez nas lub przez Urząd Transportu Kolejowego, usterka jest niezwłocznie naprawiana. Spółka inwestuje w naprawy, modernizacje oraz zakup nowego taboru. Tylko w 2015 roku na zakup nowych pociągów i wagonów oraz modernizację już posiadanego taboru wydano ponad 2 mld zł netto. Do tego należy dodać kwotę ponad 100 mln zł, które zostały wydatkowane na bieżące naprawy. W kolejnych latach, PKP Intercity planuje kolejne inwestycje. Do końca 2018 roku za blisko 2 mld zł zmodernizowanych zostanie ok. 400 wagonów i 60 lokomotyw. Przebudowanie i wyposażeniu w nowoczesne rozwiązania poddanych zostanie 9 zapleczy technicznych, w tym stacja postojowa zlokalizowana w Szczecinie. Już dziś większość składów kursujących do/z Szczecina to pociągi nowe (Flirt) lub zestawione z nowych lub zmodernizowanych wagonów (kategoria IC i EIC). Tym samym pasażer wybierający takie połączenie ma do dyspozycji ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety, klimatyzację, gniazdka elektryczne, a także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.”
Anna Moczydłowska