Modernizacja linii z Gdyni do Słupska. Tu nie chodzi tylko o tory. Wiemy, gdzie powstaną nowe przystanki i perony

Jak się okazuje, planowana modernizacja linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk to okazja do realizacji planów sprzed lat. W Krajowym Programie Kolejowym modernizacja linii 202 znajduje się na podstawowej liście projektów kierowanych do realizacji. Aktualnie prowadzone są prace przedinwestycyjne, mające określić szczegóły.

DODATKOWE TORY

Realizowane studium wykonalności ma wykazać, jakich modernizacji będą wymagały poszczególne odcinki. Na linii Gdynia Chylonia – Wejherowo przewidziany jest układ czterotorowy, czy dobudowa 2 torów i modernizacja już dwóch istniejących, na odcinku od Wejherowa do Lęborka – układ 2-torowy – czyli dobudowa jednego toru. Rozstrzygnięcia wymaga jeszcze odcinek Lębork – Słupsk, ponieważ tu nie wykonano jeszcze wyboru wariantu.

– Na razie pracujemy nad studium wykonalności, które wskaże najlepsze warianty modernizacji torowisk oraz lokalizacje ewentualnych przystanków. Pod koniec tego albo na początku przyszłego roku planowane jest uruchomienie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy prac projektowych – wyjaśnia Ewa Ginter, rzecznik PKP PLK.

NOWE PERONY

Projekty, oprócz informacji o przebudowie i budowie nowych torów kolejowych, zawierają informacje o mających powstać nowych przystankach i peronach.

– W tej chwili trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej. W ramach tych prac planujemy budowę przystanków w takich lokalizacjach jak Gościcino Zielony Dwór, Siemianice oraz Reda Gniewowska. Dodatkowo zarezerwowaliśmy teren znajdujący się wysokości Centrum Handlowego Auchan Port Rumia. Jest brany pod uwagę jako lokalizacja ewentualnego peronu w przyszłości – zdradza Ewa Ginter.

Temat budowy nowych peronów pojawiał się już wielokrotnie. W 2014 r. zapowiadano realizację tego projektu. Niestety, nie doszedł do skutku z powodu ciągłych zmian infrastrukturalnych w tym rejonie. Aktualnie zapowiadana przez PKP PLK przebudowa linii 202 może urzeczywistnić projekt sprzed lat.

– To jest temat, który istniał w naszej przestrzeni publicznej już w latach 80., ale został zarzucony. Teraz, kiedy PKP przymierza się modernizacji odcinka Gdynia Chylonia – Słupsk, Rada Miasta Redy podjęła uchwałę o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu zagospodarowania terenów – mówi Halina Grzeszczuk, wiceburmistrz Redy.

WĘZEŁ INTEGRACYJNY

Przebudowa linii kolejowej skłoniła władze miasta do rozbudowy istniejącego Dworca PKP Reda. Przystąpiono do opracowania projektu technicznego tzw. węzła integracyjnego.

– Ma on ujednolicić wszystkie środki komunikacji miejskiej. Projekt zawiera wybudowanie parkingu na ponad 250 samochodów, nowych zatoczek autobusowych i oraz przebudowę ul. Młyńskiej. Na chwile obecną jest to na etapie projektowania, prace mają ruszyć w przyszłym roku – podkreśla Halina Grzeszczuk. 

Zakończenie prac projektowych przebudowy i modernizacji linii 202 wyznaczone jest do końca 2019 r. Dalsze etapy przewidziane są na lata 2020-2023 r. Inwestycja może kosztować nawet 2 mld złotych.

Jacek Klejment/mmt
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj