Finansowanie dla linii PKM Południe w Gdańsku jest niezagrożone – powiedział w rozmowie z Radiem Gdańsk wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Chodzi o co najmniej dwa miliardy złotych, które uzupełnią wkład samorządów do wartej 2,3 miliarda inwestycji. Jak deklaruje minister, pieniądze mają pochodzić z Krajowego Programu Kolejowego.
– Gdy weźmiemy parametr „nakłady” kontra „efekty”, to PKM Południe jest zdecydowanie nr 1. My dzisiaj zakładamy, że nawet całość środków w ramach realizacji tego zadania mogłaby pochodzić ze środków budżetowych w Krajowym Programie Kolejowym – mówił wiceminister Malepszak.
Program wymaga aktualizacji. Ta planowana jest na ten rok.
KIEDY ZACZNIE SIĘ BUDOWA?
Budowa projektowanej na razie 7 kilometrowej linii z Kowal do Śródmieścia Gdańska powinna zacząć się na przełomie 2027 i 2028 roku. Linia ma powstać do 2030 roku. Rocznie ma przewozić kilkanaście milionów pasażerów.
MODERNIZACJA LINII KOLEJOWYCH
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację linii kolejowych w regionie pomorskim, w tym reaktywację trasy Lipusz-Bytów oraz poprawę przepustowości na kilku odcinkach. W rozmowie z Radiem Gdańsk wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przedstawił harmonogram planowanych inwestycji.
REWITALIZACJA LINII LIPUSZ – BYTÓW
Priorytetem jest remont 25-kilometrowego odcinka Lipusz-Bytów, który ma wrócić do zarządzania PKP PLK.
– Najpierw musimy uregulować kwestie własnościowe i przejęcie linii przez PKP PLK, ale zakładamy, że już w 2026 lub najpóźniej w 2027 roku przewozy na tej trasie zostaną uruchomione – zapowiedział Malepszak. Prace mają być prowadzone równolegle z modernizacją linii 201 Gdynia – Kościerzyna.
🤝Rano spotkaliśmy się z ministrem Piotrem Malepszakiem i Aleksandra Kosiorek – prezydent m. Gdyni. Nasze spotkanie było…
Opublikowany przez Mieczysław Struk Czwartek, 27 marca 2025
GDYŃSKIE KARWINY I LINIA 201
Ministerstwo kontynuuje rozmowy z samorządami na temat rozbudowy linii 201 w Gdyni, szczególnie w rejonie Karwin. Planowana inwestycja zakłada budowę trzech torów na niemal całej trasie, co znacząco poprawi przepustowość.
– Szacujemy koszt tego odcinka na około 1,2 miliarda złotych. Naszym celem jest uniknięcie wąskich gardeł i zapewnienie pełnej trzytorowości – wyjaśnił wiceminister. Przetarg na realizację odcinka od Gdyni do Osowej ma zostać ogłoszony w czwartym kwartale tego roku.
LEPSZY DOSTĘP DO PORTU GDAŃSK
Władze portu w Gdańsku zabiegają o budowę alternatywnego połączenia kolejowego. Ministerstwo analizuje możliwość powstania nowej linii oraz dodatkowego mostu na Wyspę Portową. W 2024 roku ruszy przetarg na budowę czwartego toru na odcinku Pruszcz Gdański-Pszczółki, co poprawi separację ruchu pasażerskiego i towarowego.
INWESTYCJE W RAMACH OBRONNOŚCI
Rząd planuje dodatkowe inwestycje kolejowe związane z bezpieczeństwem i mobilnością wojska. W ramach pakietu dla Pomorza Środkowego na modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej przeznaczono 30 miliardów złotych. Jednym z projektów będzie remont trasy Malbork – Elbląg, umożliwiający zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h.
Wiceminister Malepszak podkreślił, że priorytetem resortu jest rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, dostosowanej do rosnących potrzeb pasażerów i gospodarki regionu. „Czas na kolej w lepszym wydaniu. Wiele lat poświęciliśmy na budowę dróg, teraz inwestujemy w transport szynowy, który będzie szybki, wygodny i konkurencyjny – zaznaczył.
Posłuchaj całej rozmowy z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem:
Sebastian Kwiatkowski/puch





