Kosycarz: Zakazać wjazdu do miasta ciężarówkom jadącym do gdańskiego portu

koment copy

– Ciężarówki jadące do gdańskiego portu powinny jechać tunelem pod Martwą Wisłą, kiedy zostanie on otwarty. To pomoże zmniejszyć korki na Podwalu Przedmiejskim – mówił w Komentarzach Radia Gdańsk fotoreporter Maciej Kosycarz. Naszymi gośćmi byli także: Mieczysław Abramowicz – pisarz i historyk, Jan Hlebowicz – dziennikarz „Gościa Niedzielnego” oraz Michał Stąporek z Trójmiasto pl.  Audycję poprowadził Tomasz Olszewski. W studiu Radia Gdańsk rozmawiano m.in. o planach różnych inwestycji w Gdańsku, występach cheerleaderek podczas meczów i debacie o Polsce w Parlamencie Europejskim.

fot. Radio Gdańsk/Rafal Nitychoruk

PLANY DOTYCZĄCE PODWALA PRZEDMIEJSKIEGO

– Podwale Przedmiejskie sztucznie podzieliło miasto. Tak stało się w 1959 roku, kiedy uruchomiono linię tramwajową omijającą Długą i Długi Trag. Niepokoi mnie informacja, że zostaną zlikwidowane przejścia podziemne – stwierdził fotoreporter Maciej Kosycarz.

– To nie tak! – powiedział Michał Stąporek z Trójmiasto pl. – Zostaną wybudowane przejścia naziemne. Na razie zostaną przejścia podziemne, bo ich likwidacja byłaby za droga. Podobnie jest w pobliżu Uniwersytetu Gdańskiego – utworzono przejście naziemne z uczelni do akademików, z podziemnego mało kto korzysta.

Abramowicz– Jest to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w Gdańsku. Tam zlikwidowano kawałek płotu na przystanku i wymalowano pasy – dodał Mieczysław Abramowicz, pisarz i historyk. – Przejeżdżam tamtędy co najmniej dwa razy dziennie. Tam często szybko jeżdżą samochody, łamiąc przepisy. Pieszego widzi się w ostatniej chwili – dodał Mieczysław Abramowicz – pisarz i historyk. Mówiąc o Podwalu Przedmiejskim podkreślił, że wybudowanie trasy oddzieliło od centrum miasta Muzeum Narodowe.

– Te zmiany, które przewiduje miasto, na pewno zbliżą oddzieloną część do Głównego Miasta – powiedział Jan Hlebowicz.

„ZAKAZAĆ TIROM WJAZDU DO MIASTA”

Maciej Kosycarz zaproponował, aby po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zakazać TIR-om wjazdu do Gdańska. – Ciężarówki jadące do gdańskiego portu powinny jechać tunelem. To nam rozwiąże problem korków.

staporek– Podwale Przedmiejskie nie jest zakorkowane tylko TIR-ami. Tam stoi mnóstwo samochodów osobowych – dodał Michał Stąporek.

– Tunele poprawiają bezpieczeństwo. Jestem za! – zacytował SMS od słuchacza Tomasz Olszewski. – Pan Jacek pisze: Przejścia podziemne mają tę zaletę, że są niekolizyjne dla pieszych i aut, ale ich minusem jest stan estetyczny, brak bezpieczeństwa oraz trudności w poruszaniu się dla osób starszych. A pani Ula dodaje: Z niecierpliwością czekam na przejście przy ulicy Żabi Kruk, gdyż osoby starsze nie są w stanie sforsować schodów.

– Panowie, chyba wszyscy się zgadzamy, że należy ożywić te część miasta, która została oddzielona jezdnią Podwalem Przedmiejskim – podsumował Maciej Kosycarz.

KŁADKA NAD MOTŁAWĄ

Komentatorzy mówili także o projekcie obrotowej kładki na północnym cyplu Wyspy Spichrzów przez Motławę.

– Motława przestała być drogą wodną, a kładka jeszcze utrudni ruch na rzece. Będzie się otwierała dwie minuty, a to bardzo dużo – powiedział Mieczysław Abramowicz. – Brakuje mi ruchu na wodzie. Jest już marina, wpływają tam niewielkie jednostki, ale wciąż aktualne zdanie, że Gdańsk odwrócił się od wody.

Przeprawa ma być otwierana na żądanie. – To będzie bałagan potworny – stwierdził Abramowicz.

– Ta kładka to jedno wielkie nieporozumienie. Zabuża całą estetykę wybrzeża. Ja się na to nie zgadzam!!! – Tomasz Olszewski zacytował SMS od pani Agi.

HlebowiczJan Hlebowicz Stąporek zwrócił uwagę, że jest mało głosów krytykujących powstanie kładki, a m.in. protestuje przeciwko takiemu rozwiązaniu m.in. Stowarzyszenie Nasz Gdańsk z prof. Andrzejem Januszajtisem na czele oraz kajakarze. – Podsumowując głosy krytyczne – utrudniony zostanie ruch na Motławie i to, co pisała słuchaczka – obie kładki zaburzą widok. Trzeba też do minimum ograniczyć awaryjność, bo to jeszcze wydłuży czas.

– Może kładka powinna być zawsze otwarta, a zamykana kiedy ktoś będzie chciał przejść – zaproponował Maciej Kosycarz, co wzbudziło sprzeciw Michała Stąporka. – Mosty i kładki są dla pieszych! Zobaczcie jaki tam jest ruch – do Zielonego Mostu dopływają dwa statki białej floty i ewentualnie inne jednostki. Kajak przepłynie pod spodem. Zawsze będę bronił kładki – zastrzegł dziennikarz Trojmiasto.pl

Komentatorzy mówili także o występach cheerleaderek podczas meczów i debacie o Polsce w Parlamencie Europejskim.

Posłuchaj audycji:

Marzena Bakowska
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj