Teatr, który uczy i inspiruje – Małgorzata Stecz o Pracowni Edukacji Teatralnej

Małgorzata Stecz (fot. Joanna Merecka-Łotysz/Radio Gdańsk)

Gościem Studia Słupsk jest Małgorzata Stecz, pedagog teatralny z Teatru Lalki Tęcza w Słupsku. Na naszej antenie opowiada o działaniach Pracowni Edukacji Teatralnej. 

– Od momentu powstania, Pracownia Edukacji Teatralnej rozwija ofertę warsztatów, spotkań, projektów i materiałów edukacyjnych – mówi Małgorzata Stecz. – Warsztaty prowadzone są zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dla nauczycieli, animatorów kultury i seniorów. Zajęcia obejmują szeroki wachlarz zagadnień – od podstaw gry aktorskiej, poprzez animację lalek, emisję głosu, aż po działania z pogranicza dramy, teatroterapii i teatru przedmiotu. Szczególne miejsce w pracy PET zajmuje tworzenie kontekstów dla odbioru spektakli – poprzez warsztaty towarzyszące przedstawieniom oraz przygotowywanie materiałów dydaktycznych, takich jak broszury, konspekty i scenariusze zajęć. Pracownia kładzie duży nacisk na aktywne uczestnictwo odbiorcy w kulturze – nie tylko w roli widza, ale również współtwórcy. Uczestnicy warsztatów mają okazję doświadczać procesu twórczego od wewnątrz, współpracować z aktorami, tworzyć własne mini-spektakle, projektować elementy scenografii, a nawet tworzyć słuchowiska i formy multimedialne – dodaje.

Posłuchaj audycji :

 

W czasie pandemii PET szybko przystosowała się do nowych warunków, przenosząc część działań do przestrzeni online. Zrealizowano m.in. słuchowiska i warsztaty cyfrowe, które pozwoliły dotrzeć do odbiorców spoza regionu, rozszerzając tym samym zasięg edukacyjny teatru. Po pandemii powrócono do form stacjonarnych, zachowując jednocześnie część cyfrowych rozwiązań jako element nowoczesnej edukacji teatralnej.

Dziś edukacja teatralna w Teatrze Lalki Tęcza jest integralną częścią jego działalności. Pracownia Edukacji Teatralnej stale rozwija ofertę programową, odpowiadając na zmieniające się potrzeby społeczności lokalnej oraz środowisk edukacyjnych. To miejsce, w którym teatr staje się narzędziem poznania, budowania relacji, wyrażania emocji i twórczego rozwoju.

HISTORIA EDUKACJI TEATRALNEJ W TEATRZE LALKI TĘCZA

Edukacja teatralna w Teatrze Lalki Tęcza w Słupsku ma swoje korzenie w założeniach artystycznych i społecznych, które towarzyszyły tej instytucji od samego początku jej działalności. Teatr powstał w 1946 roku jako teatr objazdowy, prowadzony przez Elżbietę i Tadeusza Czaplińskich. Od samego początku jego misją było nie tylko prezentowanie spektakli lalkowych, ale również upowszechnianie kultury i rozwijanie wrażliwości artystycznej dzieci oraz młodzieży – często w miejscowościach, gdzie dostęp do sztuki był ograniczony. Choć pierwotnie teatr nie posiadał formalnie wydzielonej sekcji edukacyjnej, jego działalność miała wyraźnie edukacyjny charakter, a każde przedstawienie było okazją do budowania relacji ze światem wyobraźni, symboli i wartości.

Z biegiem lat, wraz z rozwojem teatru i jego upaństwowieniem w 1966 roku, pojawiła się potrzeba bardziej systematycznego i profesjonalnego podejścia do edukacji teatralnej. W okresie dyrekcji Zofii Miklińskiej teatr pogłębiał swoją tożsamość artystyczną, sięgając po tematy związane z kulturą Pomorza i polską tradycją ludową, co stanowiło również naturalne źródło do pracy edukacyjnej z młodymi widzami. Spektakle często były wzbogacane o krótkie wprowadzenia i omówienia, które pełniły funkcję dydaktyczną.

Znaczący rozwój edukacji teatralnej nastąpił po roku 2015, kiedy dyrektorem naczelnym i artystycznym teatru został Michał Tramer. Z jego inicjatywy w 2016 roku powołano do życia Pracownię Edukacji Teatralnej (PET) – strukturę skupiającą się na działaniach pedagogicznych, artystycznych i społecznych, skierowanych do szerokiego grona odbiorców. PET stała się przestrzenią, w której teatr zaczął funkcjonować nie tylko jako miejsce prezentacji spektakli, ale również jako centrum edukacji artystycznej, otwarte na różnorodne potrzeby i grupy wiekowe.

Joanna Merecka-Łotysz/mp

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj