Jak działa fact-checking i co zmienia się na Facebooku?

Filip Jędruch i Wiktor Nowak (Fot. Radio Gdańsk)

W audycji „Świat Nowych Mediów” rozmawialiśmy o podstawach fact-checkingu, nadchodzących zmianach na Facebooku oraz wydarzeniu FactFlow, które odbędzie się 4 lutego w Gdańsku. Gościem programu był Wiktor NowakInstytutu Dyskursu i Dialogu, który wyjaśnił, jak funkcjonuje fact-checking, dlaczego jest istotny w walce z dezinformacją oraz jakie wyzwania stoją przed współczesnymi użytkownikami Internetu.

Fact-checking to proces weryfikacji informacji mający na celu rozpoznanie i „rozbrajanie” fake newsów. Nasz gość zwrócił uwagę na rolę krytycznego myślenia, które powinno towarzyszyć nam w trakcie przyswajania treści internetowych. Wskazaliśmy także na sensacyjność jako główny wyróżnik fałszywych treści. Podkreśliliśmy również, że walka z dezinformacją wymaga systematycznego podejścia i edukacji, zarówno wśród młodzieży, jak i dorosłych.

Jak sprawdzać źródła zdjęć i filmów? Weryfikację informacji wspiera obecnie dużo prostych narzędzi, takich jak Google Lens czy Is it AI?.

Przyjrzeliśmy się również mediom społecznościowym. Zmiany na Facebooku obejmują rezygnację z dotychczasowej współpracy z International Fact-Checking Network na rzecz wprowadzenia Community Notes, systemu znanego już z Twittera. Nowe rozwiązanie ma pozwalać użytkownikom na ocenianie i weryfikowanie treści publikowanych na platformie. Więcej o tym mechanizmie przeczytają Państwo na stronie INDiD.

Zaprosiliśmy także na wydarzenie FactFlow, organizowane w Gdańsku przez Instytut Dyskursu i Dialogu i Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, ta edycja skupi się na analizie dezinformacji wojennej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Ukrainie. Na spotkaniu pojawią się: Michał Przedlacki – reporter wojenny, Anita Kwiatkowska z NASK i Witold Jurasz – dziennikarz. Zaproszeni goście podzielą się swoimi doświadczeniami z pracy w trudnych warunkach informacyjnych.

Czerwone flagi w identyfikacji dezinformacji:

  • Sensacyjne nagłówki i clickbait – treści nastawione na wywołanie emocji i pozyskanie reakcji.
  • Brak wiarygodnych źródeł – artykuły lub posty bez wskazania źródła lub z niejasnym pochodzeniem.
  • Przerobione zdjęcia i filmy – wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia zmanipulowanych treści.
  • Niejasny kontekst – informacje wyrwane z kontekstu, które mogą wprowadzać w błąd.
  • Ekstremalne emocje – treści, które wywołują skrajne reakcje, warto zweryfikować przed podaniem dalej.

Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziecie TUTAJ. Podobne tematy związane z Internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci”, odcinki archiwalne są dostępne TUTAJ.

Posłuchaj audycji:

Filip Jędruch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj