Od 140 znaków po wpływ na wybory w USA. Rozmawiamy o serwisie X (dawniej Twitter)

Katarzyna Michałowska (fot. Radio Gdańsk)

W najnowszym wydaniu „Świata Nowych Mediów” przyjrzeliśmy się historii i obecnym losom platformy, która przez lata funkcjonowała jako Twitter, a dziś znana jest jako X. Gościem programu była Katarzyna Michałowska, dziennikarka i autorka podcastu „Stacja Zmiana”, która dzieliła się swoimi obserwacjami na temat tego medium – od pierwszych tweetów w 2006 roku aż po kontrowersyjne decyzje Elona Muska.

Twitter w momencie powstania wyróżniał się ograniczeniem do 140 znaków – tyle mieściło się także na pagerze. Ta forma publikowania czyniła z niego formę cyfrowego SMS-a. Z czasem platforma wprowadziła hashtagi, możliwość podawania dalej treści czy dodawania multimediów, a jej społeczność stała się miejscem rozmów nie tylko zwykłych użytkowników, ale i polityków, dziennikarzy czy ekspertów. To właśnie na Twitterze zaczęły kształtować się pierwsze „plemiona” internetowe, a spotkania offline (Tweet-upy) budowały realne więzi, także w Trójmieście.

Katarzyna Michałowska (fot. Radio Gdańsk)

Obecna sytuacja X jest jednak znacznie bardziej złożona. Po przejęciu przez Elona Muska i rebrandingu w 2022 roku platforma zaczęła tracić użytkowników, pojawiły się płatne subskrypcje, a algorytmy uległy zmianie. Katarzyna Michałowska podkreślała, że dziś widać więcej treści skrajnych, hejterskich czy wręcz niebezpiecznych, a sama społeczność uległa rozproszeniu. Mimo to nadal istnieją narzędzia, które pozwalają korzystać z X w sposób wartościowy, takie jak listy, hashtagi czy community notes, które pomagają weryfikować treści i przeciwdziałać dezinformacji.

Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziesz >>>TUTAJ. Podobne tematy związane z Internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci” – odcinki archiwalne są dostępne >>>TUTAJ.

Posłuchaj audycji:

Filip Jędruch

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj