Zakupy przez internet. Co zrobić, gdy zostaniemy oszukani i jak odzyskać pieniądze? [PORADY PRAWNIKA]

Zakupy przez internet stają się coraz bardziej popularne. W sieci można kupić już niemalże wszystko – od codziennych zakupów spożywczych, które są dowożone do domów po duży sprzęt AGD. Działają też internetowe apteki, sklepy z roślinami, księgarnie. Jak kupować, żeby nie mieć problemów?

Dopóki kupionego towaru nie dostaniemy do ręki, nie mamy 100 proc. pewności, jaki on naprawdę jest. Dlatego możemy go zwrócić.

– Mamy prawo do odstąpienia od umowy z uwagi na to, że zawierana jest na odległość. Na odstąpienie od umowy mamy 14 dni. Nie musimy podawać przyczyny. Musimy jedynie złożyć oświadczenie, że odstępujemy od umowy i odesłać towar. W terminie do 14 dni sprzedawca powinien zwrócić nam pieniądze – mówi dr nauk prawnych Oliwia Owczarz.

RÓŻNICE W UMOWACH

Dr Owczarz tłumaczy, że zgłaszają się do niej klienci, którzy zostali oszukani. Umowy bywają konstruowane w ten sposób, by nie były umowami jednorazowej sprzedaży, ale umowami o świadczeniu usług.

– Może się zdarzyć zgodnie z ofertą będziemy otrzymywali książkę raz w miesiącu. Po pierwszym zakupie możemy odstąpić od umowy, mamy na to 14 dni. Różnica polega na tym, że przy tego typu umowie mamy na to 14 dni od jej zawarcia. Zazwyczaj myślimy o 14 dniach od otrzymania towaru. Tak nie jest. Jest to usługa abonamentowa. Musimy zatem liczyć czas jej trwania np. od rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą – przestrzega dr Owczarz.

NIEUCZCIWI SPRZEDAWCY

Nieuczciwi sprzedawcy przysyłają towar w 13 dniu od zawarcia umowy. W tym przypadku można jednak także złożyć na piśmie oświadczenie o odstąpieniu od umowy, motywując je tym, że zostaliśmy wprowadzeni w błąd.

W audycji więcej o tym, jak bezpiecznie kupować przez internet i jak odzyskać swoje pieniądze, gdy nie jesteśmy zadowoleni z zakupów.

puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj