– To jest szczególna sztuka, bo spełniająca osobiste, emocjonalne potrzeby – mówi prof. Marcin Kaleciński z Uniwersytetu Gdańskiego, organizator konferencji „Hans Memling i sztuka dewocji osobistej w Niderlandach XV i początku XVI wieku”. Dodaje, że słowo „religio” fundamentalnie oznacza więź. – I ta potrzeba więzi, bliskości realizuje się w tych niezwykłych dziełach sztuki, przede wszystkim w obrazach tablicowych. One są niewielkie, można je wziąć do ręki, przytulić, a nawet pocałować – dodaje prof. Kaleciński. Każdy jako słuchacz może wziąć udział w konferencji, która odbędzie się 1 grudnia. Wszystkie wykłady będą tłumaczone z języka angielskiego na polski. Naukowcy będą mówić zarówno o dewocyjnej twórczości Memlinga, jak i twórców niderlandzkich XV i początku XVI wieku. Temat ten obejmie obrazy, ryciny, wczesne książki drukowane, manuskrypty iluminowane, rzeźby, tapiserie, drobne przedmioty dewocyjne.
Na temat sztuki dewocji osobistej w Niderlandach XV i początku XVI wieku mówić będą naukowcy z Europy i Stanów Zjednoczonych. Przyjedzie m.im. sześciu najlepszych specjalistów zajmujących się Hansem Memlingiem i dewocją osobistą. – Przyjedzie z Belgii Till-Holger Borchert, który jest „papieżem od Memlinga”, największym znawcą jego sztuki. Z Nowego Jorku przyleci znawca tryptyków i dyptyków dewocyjnych John Oliver Hand z Nowego Jorku. Naszymi gośćmi będą więc gwiazdy historii sztuki w zakresie sztuki niderlandzkiej, ale także wschodzące gwiazdy – osoby, których badania chcemy promować – tłumaczy organizator.
Konferencja rozpocznie cykl sympozjów poświęconych Memlingowi, które Muzeum Narodowe w Gdańsku zamierza organizować cyklicznie co 4 lata. Punktem wyjścia jest tenże artysta i jego „Sąd Ostateczny”.
Konferencję poprzedzi 30 listopada w Zielonej Bramie otwarcie wystawy „Zamieszkać z Chrystusem i Marią. Sztuka a dewocja prywatna w Niderlandach 1460–1520”. Ekspozycja ze zbiorów polskich, na której zostaną zaprezentowane wizerunki tablicowe Chrystusa i Marii powstałe w Niderlandach w XV i na początku XVI wieku, tryptyki z portretami donatorów, iluminowane kodeksy, wczesne druki, drzeworyty i miedzioryty dewocyjne.