Pomoc medyczna online w weekendy i święta? Nowe rozwiązanie Ministerstwa Zdrowia dla osób podejrzewających u siebie zakażenie koronawirusem

Platforma Teleporad screen formularza

Jest weekend albo święto, a ty masz gorączkę, duszności, kaszel lub inne objawy i obawiasz się, że to koronawirus? Już nie musisz czekać na otwarcie przychodni.  Teraz można otrzymać pomoc medyczną, korzystając z teleporady. Jest to możliwe dzięki nowemu rozwiązaniu, uruchomionemu przez Ministerstwo Zdrowia.


Teleporada online pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, czatu lub telekonferencji bez konieczności wychodzenia z domu. Pomoc przeznaczona jest przede wszystkim dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył.

– To bardzo wygodne rozwiązanie dla każdego, kto potrzebuje konsultacji medycznej, bo zaobserwował u siebie niepokojące objawy albo miał kontakt z kimś zakażonym i źle się czuje. Umożliwia ono odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, a jednak bez wychodzenia z domu i bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym. To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka – podkreśla Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

POMOC DOSTĘPNA PRZEZ 24 GODZINY NA DOBĘ

Dzięki teleporadzie pacjent zyskuje dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

JAK SKORZYSTAĆ Z TELEPORADY?

Formularz teleporady dostępny jest na stronie: pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, e-mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medycznym. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.

 

Wzór formularza, za pomocą którego umówimy się z lekarzem na teleporadę (fot. Ministerstwo Zdrowia)

 

CZAS OCZEKIWANIA

Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS-a, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką. Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Niestety, jeśli przepadnie termin teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka), wracamy na koniec kolejki.

APLIKACJE, KTÓRE MOGĄ POMÓC

Teleporada online to kolejne rozwiązanie, które Ministerstwo Zdrowia udostępniło pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii w dowolnym czasie i miejscu. – Poza teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne są również chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te aplikacje są proste w obsłudze i każdy pacjent bez względu na wiek może z nich korzystać – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

 

Jak skorzystac z teleporady

 

am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj