Muzeum Emigracji i Kanał Elbląski laureatami konkursu Zabytek Zadbany 2016 [ZDJĘCIA]

Dworzec kiedys vs dzis 1

Rewitalizacja Dworca Morskiego na potrzeby Muzeum Emigracji w Gdyni została uznana za najlepszą adaptację obiektu historycznego w Polsce. Kanał Elbląski został laureatem w kategorii specjalnej „Architektura przemysłowa i dziedzictwo techniki”.

W Zakopanem 20 kwietnia ogłoszono wyniki w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków „Zabytek Zadbany 2016”. Obok laureatów z województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego laureatami uznano: Kościół filialny Chrystusa Króla w Kwitajnach, zespół dworsko-parkowy w Kłóbce i Dom Ludowy w Supraślu.

DWORZEC MORSKI NAJLEPSZĄ ADAPTACJĄ OBIEKTU ZABYTKOWEGO

Jury przyznało nagrodę za kompleksowe, pieczołowicie przeprowadzone prace konserwatorskie, które przyczyniły się do zachowania wartości zabytkowych modernistycznego Dworca Morskiego. Uznano, że adaptacja została przeprowadzona z pełnym poszanowaniem autentyzmu i integralności obiektu oraz znakomitym podkreśleniem aspektów historycznych i społecznych związanych z pierwotną funkcją budynku i tożsamością miasta.

– Jest to nagroda dla całego zespołu konserwatorów, architektów, konstruktorów, historyków i wreszcie urzędników miasta Gdynia, bez zaangażowania których, nasza siedziba z pewnością nie odzyskałby swojej klasy – komentuje dyrektor muzeum Karolina Grabowicz-Matyjas. Nagroda jest także uznaniem dla koncepcji Andrzeja Bomerskiego z pracowni architektonicznej Arsa, autora pomysłu zastosowania szklanej elewacji w miejscu starej, zniszczonej fasady, co wprowadziło współczesny element do całości inwestycji.

UNOWOCZEŚNIONY GDYŃSKI MODERNIZM

Historyczny Dworzec Morski został zbudowany w 1933 roku na potrzeby obsługi ruchu pasażerskiego. Był wówczas jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie i wzorem modernistycznej architektury. Tutaj cumowały legendarne polskie transatlantyki z MS „Batory” na czele. Podczas wojny budynek został zbombardowany i aż przez 70 lat czekał na odzyskanie przedwojennej świetności.

W czasie rewitalizacji obiekt został dostosowany do potrzeb nowoczesnej instytucji kultury i interaktywnej wystawy. Znalazła się tu przeszklona ściana z widokiem na morze, rozległy taras i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Dworzec Morski 1966-1969 (fot. Janusz Uklejewski/Muzeum Miasta Gdyni) vs Dworzec Morski dziś od strony pomnika Ludziom Morza na skwerze Gombrowicza (fot. Muzeum Emigracji w Gdyni/Dominik Werner).

LAUR DLA UNIKALNEGO ZABYTKU HYDROTECHNICZNEGO

W kategorii specjalnej „Architektura przemysłowa i dziedzictwo techniki” laureatem został Kanał Elbląski: pochylnie Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny; śluzy Miłomłyn, Zielona, Ostróda, Mała Ruś. Jury przyznało nagrodę za przeprowadzone prace remontowe i konserwatorskie, które przyczyniły się do rewitalizacji unikalnego w skali światowej zabytku hydrotechnicznego. Różnorodne i skomplikowane prace budowlane, konserwatorskie i restauratorskie podkreśliły wartości zabytkowe obiektów infrastruktury technicznej kanału, a umiejętne połączenie zastosowanych tradycyjnych materiałów i metod naprawczych z nowoczesnymi rozwiązaniami nie naruszyło integralności obiektu.

Kanał Elbląski zaprojektował Georg Jakob Steenke. Drogę wodną wraz z infrastrukturą budowano w latach 1844-1860. Różnice poziomów wody pokonywane są m.in. przy pomocy napędzanych wodą, dwukierunkowych unikalnych pochylni z tzw. suchym grzbietem.

caluny przed modernizacja
caluny po modernizacji 1caluny po modernizacji 2Całuny przed i po rewitalizacji, źródło: www.nid.pl

marz
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj