„Pomarańcza z Jaffy” najlepszym filmem krótkometrażowym na festiwalu filmowym w Gdyni

Kadr z filmu "Pomarańcza z Jaffy" (fot. mat. pras.)

„Pomarańczę z Jaffy” Mohammeda Almughanniego uhonorowano podczas 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni Nagrodą im. Lucjana Bokińca dla najlepszego filmu krótkometrażowego. Nagrodę specjalną otrzymał Jakub Jakubik za „Lament No. 1”, a wyróżnienie – Kamil Czudej za „Nic poważnego”.

Podczas Młodej Gali, która odbyła się w piątek na Nowej Scenie gdyńskiego Teatru Muzycznego, wyłoniono laureatów konkursu filmów krótkometrażowych Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Jury, w którym zasiedli Magdalena Łazarkiewicz, Karolina Bielawska i Piotr Kmiecik, doceniło Nagrodą Specjalną „Lament No. 1” Jakuba Jakubika. Wyróżniło też Kamila Czudeja za „Nic poważnego”.

OPOWIEŚĆ O MŁODYM PALESTYŃCZYKU

Nagroda im. Lucjana Bokińca dla najlepszego filmu krótkometrażowego trafiła do „Pomarańczy z Jaffy” Mohammeda Almughanniego. To opowieść o młodym Palestyńczyku Mohammedzie szukającym „taksówki, która przewiezie go przez izraelski punkt kontrolny”. „Taksówkarz Farouk odkrywa, że Mohammedowi już raz nie udało się przekroczyć punktu kontrolnego. Zaczynają się kłopoty” – czytamy w opisie festiwalowym filmu.

Tego wieczoru ogłoszono również laureatów nagród pozaregulaminowych, przyznawanych przez sponsorów, partnerów festiwalu oraz dziennikarzy. Najwięcej z nich przypadło „Dziewczynie z igłą” Magnusa von Horna. Obraz zgarnął nagrody dziennikarzy, jury młodych, Stowarzyszenia Kin Studyjnych, Nagrodę za najlepszą reżyserię castingu (Tania Grunwald) oraz Nagrodę festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą.

– W każdym kraju, w którym pokazujemy „Dziewczynę z igłą”, widzowie reagują inaczej. Odbyliśmy wiele niezwykle ciekawych rozmów z ludźmi pochodzącymi z różnych kultur. To rozszerza perspektywę tego filmu – powiedział reżyser, odbierając jedno z wyróżnień.

ZŁOTY KLAKIER RADIA GDAŃSK

Złotego Klakiera dla najdłużej oklaskiwanego filmu oraz Nagrodę Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych „Don Kichot” odebrał Korek Bojanowski za „Utratę równowagi”. Z kolei Fenomenem festiwalu (nagroda przyznawana przez portal Interia) okazał się „Nic poważnego” Czudeja.

Nagrodę Marek Chopard & W. Kruk otrzymała aktorka Marianna Zydek. Laureatem Kryształowej Gwiazdy „Elle” został aktor Tomasz Włosok. Monika Majorek, twórczyni „Innego końca nie będzie”, została wyróżniona przez marki Hortex oraz Dr Irena Eris. Druga z firm uhonorowała także Kamilę Taraburę za „Rzeczy niezbędne”.

Międzynarodowe jury Stowarzyszenia CICAE – złożonego z właścicieli kin studyjnych i dyrektorów programowych – w kategorii najlepszy debiut reżyserski lub drugi film nagrodziło „Lany Poniedziałek” Justyny Mytnik. Jurorzy przyznali również wyróżnienie specjalne obrazowi „Wrooklyn Zoo” Krzysztofa Skoniecznego.

Wytwórnia Filmów Oświatowych i miesięcznik „Zwierciadło” doceniły Agnieszkę Nowosielską za krótki metraż „Ave Eva”, a firma Heliograf – Mauricio Blasa, autora zdjęć do „Red”.

Nagrodę Film dla klimatu w kategorii film pełnometrażowy otrzymała „Simona Kossak” Adriana Panka, a w kategorii film krótkometrażowy – „Grajdło” Leny Jaworskiej. Wyróżnienie powędrowało do krótkometrażowego „Przyciągania” Aleksandry Szczepaniak.

ZŁOTE LWIĄTKA DLA FILMU FAMILIJNEGO

Złotego Kangura zdobył „Kulej. Dwie strony medalu” Xawerego Żuławskiego. Złote Lwiątka im. Janusza Korczaka dla najlepszego filmu familijnego przyznano obrazowi „Za duży na bajki 2” Kristoffera Rusa, a Bursztynowe Lwy dla filmu, który w ostatnim sezonie uzyskał najlepszy wynik frekwencyjny w polskich kinach – „Akademii pana Kleksa” Macieja Kawulskiego.

Rozstrzygnięcie konkursu głównego nastąpi podczas sobotniej gali zamknięcia 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, która odbędzie się w Teatrze Muzycznym. Uroczystość będzie można śledzić na antenie TVP Kultura.

PAP/puch

Czytaj także:

Złoty Klakier dla „Utraty równowagi”. Nagrodę wręczono na Młodej Gali 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych

Młodzi mierzą się z mitem Solidarności. Elżbieta Benkowska o filmie „Siła oporu”

Transpłciowość w kinie autorskim. Reżyser i reżyserka o pracy nad „Kobietą z…”

 

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj