Znamy laureatów Grand Prix Festiwalu „Dwa Teatry”. Nagrody przyznało również Radio Gdańsk

(fot. PAP/Andrzej Jackowski)

Słuchowisko „Kochaj” Tomasza Mana zdobyło Grand Prix 24. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie. Nagrodę za reżyserię otrzymał Waldemar Modestowicz za słuchowisko „Dwa pukle włosów” Marty Rebzdy. Dwie nagrody – za muzykę oryginalną do spektaklu teatralnego oraz za realizację akustyczną słuchowiska – ufundowało Radio Gdańsk.

Słuchowisko „Kochaj” zdobyło Grand Prix XXIV Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2025”, dla najlepszego utworu w kategorii słuchowisk. Jury nagrodziło twórców: Tomasza Mana – za reżyserię, Andrzeja Chyrę – za główną rolę aktorską oraz Pawła Romańczuka – za muzykę. Słuchowisko zostało zgłoszone do konkursu przez Teatr Polskiego Radia. Utwór porusza problem pracoholizmu i konieczności podejmowania wyborów pomiędzy karierą a bliskimi.

Nagrodę za reżyserię przyznano Waldemarowi Modestowiczowi za słuchowisko „Dwa pukle włosów”. Otrzymało ono także Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci historii, dotyczącą problemów współczesności. Jurorzy docenili także twórców słuchowiska „Kanał” Jerzego Stefana Stawińskiego powstałego na 80. rocznicę Powstania Warszawskiego.

Jury przewodniczyła Grażyna Wolszczak, a w jego skład wchodzili także Mateusz Dębski, Łukasz Drewniak, Wawrzyniec Kostrzewski i Artur Pałyga.

NAGRODY RADIA GDAŃSK

Radio Gdańsk ufundowało dwie nagrody, które zostały wręczone podczas finałowej gali. Nagroda im. Janusza Hajduna za muzykę oryginalną do spektaklu teatralnego trafiła do Radosława Luki za muzykę do spektaklu „Pogo”. Nagroda za realizację akustyczną słuchowisk „Stan Euforii” i „Kanał” została wręczona Agnieszce Szczepańczyk.

(fot. PAP/Andrzej Jackowski)

– Dźwięk jest właśnie tym elementem, który nas z pewnością ubogaca. Sztuka radiowa pozwala użyć wyobraźni, tworzyć ten obraz nie tylko tak, jak jest nam przedstawiony, ale też po swojemu – podkreślił wręczający obie statuetki Krzysztof Lodziński, zarządzający Radiem Gdańsk.

POZOSTAŁE NAGRODY I WYRÓŻNIENIA RADIOWE

Michał Zdunik dostał nagrodę za scenariusz będący adaptacją oraz za muzykę do słuchowiska „Kanał”. Docenione też zostały grające w nim aktorki Sara Lityńska i Maria Kłusek. Piotr Skotnicki, autor i reżyser „Stanu euforii”, jedynego w konkursie słuchowiska science-fiction, został nagrodzony za scenariusz oryginalny. Jurorzy nagrodzili także grającego w słuchowisku Piotra Adamczyka.

Uznanie ekspertów zyskało także słuchowisko „Nikaj” Zbigniewa Rokity poruszające temat tożsamości śląskiej. Zrealizowane przez Polskie Radio Katowice słuchowisko otrzymało nagrody za scenariusz oryginalny dla Zbigniewa Rokity, dla rapera MIUOSH-a za muzykę oraz dla aktorów Dariusza Chojnackiego za rolę Pyjtera i Wiesława Sławika za rolę Opty. Jury postanowiło także przyznać nagrodę specjalną: honorową nagrodę aktorską dla Mai Komorowskiej za rolę matki w słuchowisku „Klątwa” Stanisława Wyspiańskiego w adaptacji i reżyserii Tomasza Cyza. Honorową nagrodę dla producenta słuchowiska, czyli rozgłośni regionalnej lub programu Polskiego Radia za trafność i atrakcyjność propozycji repertuarowej, otrzymał oddział Polskiego Radia w Łodzi za słuchowisko „Czarownica” Mikołaja Szczęsnego i Sebastiana Adamkiewicza. Wyróżniona też została grająca w nim aktorka Sandra Korzeniak.

NAGRODY DLA TEATRÓW TELEWIZJI

Grand Prix za najlepszy spektakl telewizyjny zdobyły ex equo spektakle: „Piękna Zośka” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego i „Wiara, Nadzieja, Miłość” wyreżyserowany przez Agnieszkę Glińską.

Filip Jędruch/IAR/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj