Dziesięć koncertów, niezliczone premiery oraz gorące emocje podczas tegorocznej edycji ORGANy PLUS+® 2023: JESIEŃ_JUBILEUSZE.
Po dłuższej przerwie festiwal ORGANy PLUS+® 2023 powraca ze zdwojoną siłą i przechodzi na nowy poziom. Wehikuł czasu zacznie działać w Gdańsku jesienią, gdy zgiełk zabaw plażowych ucichnie, a nastanie radość odkrywania nieoczywistych miejsc i piękna. W tym roku czeka nas wielkie świętowanie. Jubileuszy muzycznych jest co niemiara i kilka ważnych wybraliśmy dla Państwa. Wspólnie będziemy cieszyć się i przypominać, iż muzyka organowa i ta z organami związana ma wiele twarzy, nie tylko tych historycznych, ale również nowych, całkiem współczesnych – pomogą nam w tym niebanalni artyści i takież gdańskie instrumenty, których walory brzmieniowe nie raz już nas zaskoczyły i oczarowały. Przed nami, jak zwykle, dużo premier i debiutów w trakcie aż dziesięciu tematycznych koncertów tegorocznej edycji festiwalu ORGANy PLUS+® w dniach 28 września – 7 października 2023.
Koncerty, a raczej „rekonstrukcje” zaczniemy z wysokiego C – Marcin Szelest i jego krakowski zespół wokalno-instrumentalny Vasa Consort zainauguruje festiwal tradycyjnie koncertem + Pacelli we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy w czwartek 28 września o godz. 19:30. Artyści zaprezentują dzieła, które rozbrzmiewały na dworze polskiego króla – Zygmunta III Wazy. Niebiańską muzykę, którą specjalnie dla niego prezentowali muzycy sprowadzani z Polski i całej Europy, na nasz festiwal przygotowali artyści z Krakowa.
Następnego dnia przeniesiemy się do wnętrza kościoła św. Jana w Gdańsku. W piątek 29 września o godz. 19:30 w Centrum św. Jana w Gdańsku zabrzmią dzieła londyńczyka Thomasa Augustina Arne – twórcy hymnu angielskiego, wybitnego autora oper, oratoriów, koncertów, sonat. Niezawodni instrumentaliści zespołu Goldberg Baroque Ensemble oraz solista i dyrygent Andrzej Szadejko przekonają Państwa, że organy Friedricha Johanna Rohde z 1761 roku mogą współtworzyć z orkiestrą jeden organizm promieniujący energią skrzącą się od błyskotliwych pasaży i wpadających w ucho melodii.
Trzeciego dnia festiwalu znajdziemy się w zupełnie nowym festiwalowym wnętrzu. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim premierowo wystąpi młody łódzki zespół Altberg Ensemble pod kierunkiem niezrównanego znawcy muzyki klawiszowej i zespołowej siedemnastego i osiemnastego wieku – Jörg-Andreasa Böttichera, profesora słynnej szwajcarskiej Schola Cantorum Basiliensis. Tych świetnych artystów usłyszymy w sobotę 30 września o godz. 19:00. W programie utwory Johanna Sebastiana Bacha i Georga Philippa Telemanna zawierające „polskie klimaty”.
Po trzech intensywnych dniach z wybitnymi zespołami w koncercie + Händel posłuchamy subtelnych, niezwykle kunsztownie ornamentowanych arii i sonat Georga Händla w rokokowej sali muzycznej Pałacu Opatów w Oliwie w niedzielę 1 października o godzinie 19:00 w wykonaniu sopranistki o niezwykłym satynowym głosie – Ingridy Gapovej oraz towarzyszących jej kameralistów, skrzypka – Radosława Kamieniarza, wiolonczelisty – Bartosza Kokochy, oraz grającej na instrumentach klawiszowych – Aleksandry Rupocińskiej. To będzie rozkosz dla duszy.
W poniedziałek 2 października o godz. 19:30 powrócimy do franciszkańskiego kościoła Świętej Trójcy, by wysłuchać „gdańskiego” koncertu poświęconego dwóm wyjątkowym synom tego miasta. Kompozycje Ewaldta Hintza i Heinricha Döbla usłyszymy w wykonaniu Jörga-Andreasa Böttichera, który zasiądzie tym razem przy wielkich organach Mertena Friese z 1618 roku i alternatywnie przy włoskim klawesynie. Na tych instrumentach towarzyszyć będzie Katarzynie Olszewskiej – utalentowanej młodej polskiej skrzypaczce.
We wtorek 3 października o godz. 19:30 w kościele parafialnym pw. Bożego Ciała na gdańskiej Morenie Chór „441 Hz” pod kierunkiem Anny Wilczewskiej wykona dwie msze gdańskiego kompozytora Jana Jancy, który obchodzi w tym roku 90. urodziny, a towarzyszyć polskim śpiewakom będzie wybitny organista katedry w Kassel, laureat nagrody OPUS KLASSIK – Eckhard Manz.
Do franciszkańskiego kościoła Świętej Trójcy zapraszamy ponownie w środę 4 października na godzinę 20.00. W specjalnym koncercie jubileuszowym wystąpią Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja Szadejki oraz Gabriela Kleban – sopran, Piotr Olech – alt, Sebastian Mach – tenor, i światowej sławy szwajcarski bas – Stephan MacLeod. W programie, jak zwykle na koncertach tego zespołu, same premiery. To będzie ostatni na naszym festiwalu koncert wielkoobsadowy, od tego momentu zaplanowaliśmy interesujące decrescendo….
Holenderski organista Leon Berben w czwartek 5 października o godz. 19:30 ponownie we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy przedstawi nam blask biegłości kompozytorskiej angielskiego mistrza – Wiliama Byrda, ojca muzyki klawiszowej, którego 400. rocznicę śmierci w tym roku wspominamy. W koncercie pod nazwą + Byrd towarzyszyć mu będzie młoda holenderska cynkistka – Anne Schall.
+ Reger, przedostatni koncert festiwalu, to zarazem ostatni koncert „jubileuszowy”, który odbędzie się w piątek 6 października o godz. 19:30 w kościele salezjańskim pw. św. Jana Bosko na gdańskiej Oruni. Jeden z najlepszych obecnie żyjących interpretatorów muzyki Maxa Regera – prof. Ludgera Lohmanna, zaprezentuje niezwykły twist, komponując program regerowski osnuty wokół kompozycji nieznanego, ale nie mniej wybitnego niemieckiego kompozytora o żydowskich korzeniach, młodszego od Regera o jedno pokolenie – Güntera Raphaela.
Kodą festiwalową będzie kolejny z serii koncert + Bach in Gdańsk w wykonaniu prof. Andrzeja Szadejki, który konsekwentnie przedstawia nam jak rodził się geniusz wielkiego Jana Sebastiana. Towarzyszyć mu będzie młoda gdańska śpiewaczka – Gabriela Kleban. Zakończenie festiwalu, a jakże odbędzie się we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy, a ostatnie brzmienia usłyszymy w sobotę 7 października o godz. 19:00.
Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła św. Trójcy, św. Jana oraz neogotyckiego kościoła św. Jana Bosko, zrekonstruowane wnętrza Pałacu Opatów, nowoczesny na wskroś, lecz nawiązujący do historii Gdański Teatr Szekspirowski oraz kościół pw. Bożego Ciała, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium, wreszcie muzyka niesłyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych sprzed wieków, a nawet staniemy się świadkami zupełnie nowych zdarzeń muzycznych.
Pozwólmy sobie na krótką podróż w czasie!
Zapraszam do Gdańska! Zapraszam do kościoła Świętej Trójcy, św. Jana, św. Jana Bosko, Bożego Ciała, Pałacu Opatów oraz Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego!
Szczegóły na stronie www.organyplus.com
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.
Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, kościół pw. Bożego Ciała
Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Drukomania.pl, Ruch Muzyczny, Grafito
Bilety w cenie od 20 do 99 zł do nabycia na platformie e-bilet oraz na godzinę przed koncertem (płatność gotówką).