Jaki był to rok na polskim rynku wydawniczym książek sportowych? Która z książek zasługuje na miano najlepszej w minionych dwunastu miesiącach? Co czeka nas w 2017? Po roku czytania sportowych lektur staramy się odpowiedzieć na te pytania.
Początek roku, to okazja do podsumowania minionych miesięcy. Na rynku książek sportowych działo się wiele, niestety wciąż jest mało lektur sportowych na najwyższym poziomie. A dzięki jakim książkom zapamiętamy 2016 rok?
„Kopalnia 3”, Jagielski, Okoński, Stec, Jarosz i inni. Najlepsi polscy dziennikarze publikują swoje teksty w wyjątkowym projekcie, jakim jest magazyn Kopalnia. W 2016 roku ukazał się trzeci numer, tym razem poświęcony stykowi sportu i polityki. Piękne ilustracje, świetne teksty, nie przez przypadek Kopalnia ma podtytuł „Sztuka futbolu”. Oby rok 2017 przyniósł kolejny numer.
„Kukuczka. Opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście”, Dariusz Kortko, Marcin Pietraszewski, Wydawnictwo Agora – to najlepiej napisana pozycja. Ale to nie laurka, nie ma tu zbędnego pudru. Książka pokazuje złożoną postać, jaką był polski himalaista. To coś więcej niż rzecz o determinacji i górach. To zapierająca dech opowieść granicach ryzyka, które bywają granicami człowieczeństwa.
„Cristiano Ronaldo. Biografia”, Guillem Balague, Wydawnictwo SQN – to solidna biografia. Portugalczyk nie chciał, żeby powstała. Najlepszym podsumowaniem tej pozycji są słowa Michała Okońskiego, dziennikarza Tygodnika Powszechnego i autora bloga oraz książki „Futbol jest okrutny”: – Czytając o Ronaldo-sportowcu zaczynamy rozumieć, skąd wziął się Ronaldo-narcyz, a czytając o Ronaldo-narcyzie, nie tracimy szacunku dla Ronaldo-sportowca.
„Przegrany”, Grzegorz Król, Paweł Marszałkowski, Maciej Słomiński. Z miesiąca na miesiąc przybywa książek, w których piłkarze zwierzają się ze swoich problemów. Ta książka jest szczera i dobrze napisana.
Jednym z pozytywów 2016 roku, jest pojawienie się na rynku serii Ciepło/Zimno, firmowanej przez wydawnictwo Magnus. Ich książki „Futbolowa rewolucja. Kibice wkraczają do gry”, „Pressing” czy album fotografii o kulturze kibicowskiej – „Going to the Match” wychodzą poza sport i pokazują to jako zjawisko społeczne.
Posłuchaj audycji:
Joanna Wiśniowska