Listopad w sporcie to nie tylko walka o ligowe punkty, ale przede wszystkim „Movember” – miesiąc świadomości męskich nowotworów. Aktywnie w temacie od lat działa koszykarska AMW Arka Gdynia, w tym roku dedykując jeden mecz m.in badaniom PSA. O szczegółach tegorocznej akcji, w audycji „Szatnia FM” opowiedział prezes klubu, Bartłomiej Wołoszyn.
AMW Arka Gdynia pokonała Górnik Wałbrzych 85:69. Mecz reklamowany był hasłem #AMWArkadlajaj, a w jego trakcie mężczyźni mogli przebadań się pod kątek nowotworów jąder i prostaty. W zeszłym roku wykonano 150 badań PSA, w tym było jeszcze lepiej – wykorzystano pulę 180 testów.
Z grupy 180 przebadanych mężczyzn, u około 18 osób (czyli 10%) wyniki mogą wskazywać na nieprawidłowości wymagające dalszej diagnostyki. To dobitnie pokazuje, jak potrzebne są tego typu inicjatywy – wczesne wykrycie problemu daje bowiem największe szanse na skuteczne leczenie.
POBRANIE KRWI I… JUŻ
Badanie PSA nie wiąże się z krępującym badaniem fizykalnym, a polega jedynie na pobraniu krwi. Nasz poniedziałkowy gość, prezes koszykarskiego klubu z Gdyni, Bartłomiej Wołoszyn przytoczył przy tym zabawną, choć dającą do myślenia anegdotę. – W przeszłości zdarzały się telefony od osób mylących skrót PSA ze słowem „psa”, pytających, czy na badania można przyjść z czworonogiem. Pokazuje to, że mimo postępów, edukacja w zakresie zdrowia wciąż jest niezbędna – zaapelował prezes Wołoszyn.
UNIKATOWE KOSZULKI
W ramach akcji koszykarze Arki rozegrali mecz w specjalnie zaprojektowanych, niebieskich strojach. – Koszulki te nie trafią do otwartej sprzedaży. Zostaną podpisane przez zawodników i przeznaczone na aukcje charytatywne oraz dla partnerów akcji, aby dalej wspierać szczytne cele i nagłaśniać działalność fundacji zajmujących się walką z nowotworami – podkreślił Bartłomiej Wołoszyn.
Paweł Kątnik i Michał Rudnicki





