Damroka wydrąży tunel pod Martwą Wisłą

damroka1

Rusza budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Będzie go drążyć specjalna maszyna TBM, którą zbudowano w Niemczech specjalnie na potrzeby tej inwestycji. Maszyna już ochrzczona i zakręciła swoją olbrzymią tarczą. Ceremonia przypominała chrzest statku. O maszynę rozbito butelkę szampana, a dokonała tego matka chrzestna, minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Pani minister trochę się denerwowała, ale udało się, butelka rozbiła się za pierwszym razem.

damroka2

Maszyna otrzymała imię Damroka, bo tak zdecydowali internauci podczas głosowania. Uruchomiono ją jednym przyciśnięciem guzika. Dokonali tego minister transportu budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak oraz prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Maszyna będzie pracować przez cztery miesiące. W ciągu doby wydrąży 10 metrów tunelu. Jej średnica to 12 i pół metra, a cały tunel będzie miał ponad półtora kilometra. Będą to dwie nitki po dwa pasy jezdni w każdym kierunku. Budowa tunelu ma zakończyć się w październiku. Jego koszt to 885 milionów złotych.

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj