W Porcie Północnym w Gdańsku stanęła ogromna maszyna. Ma ponad 120 metrów długości i waży 700 ton. W ciągu godziny może przerzucić cztery tysiące ton materiałów sypkich. Dla zwiedzających na co dzień niedostępna. Podziwiać można ją tylko zza ogrodzenia. Reporterowi Radia Gdańsk udało się na nią wejść i… prawie uruchomić. Krzysztof Sobański z Portu Północnego oprowadził naszego reportera po stalowej konstrukcji. Zanim jednak panowie weszli na maszynę, musieli przejechać przez bramy zakładu i poddać się rutynowej kontroli. Teren jest chroniony i nie każdy może tu wjechać. – Jest pan pierwszą osobą z mediów, która zobaczy naszą ładowarkę od środka, powiedział Krzysztof Sobański. Reporter Radia Gdańsk i jego przewodnik przedostali się przez hałdy węgla do ogromnej maszyny.
– Jest to jedna z największych, jeśli nie największa maszyna, która stoi na wybrzeżu o wysięgu ponad 50 metrów. Wielkość tej maszyny wynika z rozmiarów placu składowego. Musieliśmy zbudować maszynę z wysięgnikiem o długości 50 metrów, podczas gdy zwykle wysięgniki tego typu urządzeń mają 20 – 30 metrów, powiedział przedstawiciel Portu Północnego. – Maszyna, jak sama nazwa wskazuje, jest ładowarko-zwałowarką, czyli zajmuje się składowaniem węgla na plac składowy i kopaniem węgla przy załadunku na wagony kolejowe bądź na ciężarówki, opowiadał o konstrukcji Krzysztof Sobański.
Przywiezienie maszyny do Portu Północnego i ustawienie jej na szynach trwało ponad pół roku. Przy jej obsłudze na co dzień pracuje dwóch pracowników. Ładowarko-zwałowarka może współpracować z dwoma nowoczesnymi żurawiami portowymi oraz z załadownią wagonów.
– Maszyna jest już wykorzystywana do pracy. Jesteśmy teraz na końcowym etapie odbierania urządzeń przeładowczych tzn. przenośników taśmowych, które są w tej chwili w trakcie ostatnich odbiorów technicznych. Moc przerobowa maszyny jest imponująca – wydajność zwałowania zaprojektowano na 4000 ton na godzinę, a wydajność ładowania na 2000 ton na godzinę, dodał Krzysztof Sobański.
Zakup ogromnej maszyny a także wybudowanie dwóch nowoczesnych żurawi portowych są elementem zakrojonej na szeroką skalę inwestycji w Porcie Północnym w Gdańsku i zwiększenie możliwości przeładunkowych nadbałtyckiego portu.