System Tristar ma poprawić płynność ruchu i usprawnić działanie komunikacji miejskiej w Trójmieście. W Radiu Gdańsk sprawdziliśmy, jak zaawansowana jest jego budowa i kiedy system ruszy „pełną parą”. Program działa już w Gdańsku Wrzeszczu i Oliwie, gdzie nadzoruje ruch na drogach. Brak takiej kontroli można odczuć w Śródmieściu, gdzie w korkach stoi się zdecydowanie dłużej. Na włączenie systemu czekają m.in. kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowania Nowe Ogrody, 3 Maja oraz Hucisko. Ruch powinien zostać tam uporządkowany do wakacji. Pomimo tego, że inwestycja będzie gotowa do czerwca, wyregulowana zostanie dopiero późną jesienią. W wakacje powinny już działać tablice zmiennej treści. Pojawią się na niej informacje o czasie przejazdu i utrudnieniach, na przykład o zamkniętym tunelu pod Martwą Wisłą.
Tristar centralę ma w Gdańsku i Gdyni, ale obejmuje też Sopot. – Wszystkie elementy Tristara przewidziane w Sopocie są już wykonane i zamontowane. Łącznie to 14 skrzyżowań, drogowskazy do parkingów i tablice informacyjne na czterech przystankach autobusowych. Do tego oczywiście kamery nadzoru wizyjnego, powiedział Wojciech Ogint z sopockiego ZDiZ. Chociaż system jeszcze nie działa, ale w fazie testowej udało się uspokoić ruch w Sopocie. – Widać to chociażby na przykładzie granicy Gdańska i Sopotu. Kiedyś tworzyły się tu spore korki, dzisiaj praktycznie ich nie ma, dodał Ogint. Na każdym z 14 sopockich skrzyżowań, które obejmie system Tristar będzie działało od 4 do 6 programów regulujących częstotliwość zmiany świateł.
Prawie 60 skrzyżowań w Gdyni jest już podłączonych do systemu Tristar w Gdyni. – Jeszcze w tym miesiącu przyłączone zostaną ostatnie ulice, zapowiada Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni. – To dotyczy skrzyżowań na ulicy Wiśniewskiego, Kartuskiej i Chylońskiej, Hutniczej i Kwiatkowskiego, mówi Oskarbski.
Na przystankach autobusowych zainstalowano także tablice informacyjne. około 60. w całej Gdyni. Teraz trwają testy systemu. Kiedy zaczną działać, pokażą pasażerom, o której dokładnie przyjedzie autobus czy trolejbus.
– Każdy pojazd transportu zbiorowego w Trójmieście jest obecnie wyposażony w komputer pokładowy. Łącząc się z tym komputerem wiemy, w którym miejscu się znajduje i czy jest opóźniony. Te informacje będą zasilały system informacji pasażerskiej, zapowiada Oskarbski.
Zarówno tablice informacyjne na przystankach, jak i system na skrzyżowaniach mają zacząć działać w Gdyni najpóźniej do końca roku.