Pomorscy pasjonaci zrekonstruują model unikalnej, PRLowskiej limuzyny [ZDJĘCIA]

Polonez jamnik

Ma trzy pary drzwi, siedem miejsc siedzących, a wyglądem przypomina… jamnika. Pasjonaci motoryzacji z Pomorza chcą zrekonstruować prototyp legendarnego Poloneza. Model nazywa się właśnie Jamnik, powstał w 1979 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym w Falenicy, a w połowie lat 90. przepadł bez śladu w okolicach Kętrzyna (podobno dokończył żywot jako taksówka). Dlatego klub FSO Pomorze postanowił zbudować egzemplarz numer dwa. Będzie to długi pojazd, dlatego stworzą go z dwóch karoserii pochodzących z innych polonezów, wcześniej przeznaczonych do złomowania, które dzięki temu zyskają nowe życie.

– Mają one co prawda inny kolor karoserii, ale kiedy zaczniemy łączyć części obu modeli, to różnica będzie już niewyczuwalna. Pokryjemy go pięknym białym lakierem i będzie gotowy do drogi, powiedział Andrzej Gajewski z FSO Pomorze. Wiemy na pewno, że pomorski Jamnik nie będzie „demonem szybkości”, ale za to nie będzie „palił” zbyt dużo benzyny. – Silnik też podłączymy raczej standardowy. To będzie typowy rodzaj 1500, choć wzmocniony, z dopiskiem AB, łącznie mający 82 konie mechaniczne. Skrzynia biegów pięciobiegowa, dodał Gajewski.

Legenda głosi, że Polonez Jamnik miał zostać wyprodukowany w dokładnie 49 egzemplarzach i trafić do każdego z miast wojewódzkich. – Mieli nim jeździć wojewodowie albo pracownicy urzędów wojewódzkich. Ale skończyło się tylko na planach, opowiadał Andrzej Gajewski. Inne funkcje pełniły Fiaty Jamniki, które doczekały się większej liczby egzemplarzy – około osiemdziesięciu. One akurat przydały się branży turystycznej, bo wykorzystywano je do wycieczek po Warszawie.

Zrekonstruowany Polonez Jamnik ma być gotowy do sierpnia. Wtedy zacznie odwiedzać zloty, w wyjątkowych okazjach będzie też wyjeżdżał na ulice pomorskich miast. Pasjonaci motoryzacji zbierają pieniądze na remont na portalu PolakPotrafi.pl – potrzeba łącznie około 15 tysięcy złotych. Darczyńcy mogą liczyć na przejażdżkę Jamnikiem po Trójmieście.
polonez 4-001polonez 3-001polonez 5-001polonez-001

mb/as/mmt
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj